Att bestraffa en häst,

Hej allihopa!
Har kollat runt på lite olika bloggar nu under förmiddaen och konstaterat att ett hett debattämne just nu är om det är fel eller rätt att bestraffa sin häst med hjälp av olika hjälpmedel - så som spön, sporrar och brems. Så jag tänkte även jag skriva ett litet inlägg om vad jag tycker är rätt och fel.

Ända sedan jag började rida har jag fått lära mig att vara försiktigt med spöet, och under hela min "karriär" ridit i princip utan sporrar. Det introducerades först för mig när jag började hoppa Katja "på riktigt", då jag med vanliga medel inte lyckades få fram henne så mycket som krävdes. Sporrarna började åka på inför varje hoppträning, och det blev mer eller mindre en vana att rida med dom. För på Katja var det det som krävdes för att hon skulle bjuda till det där lilla extra.

Men frågan är då, är det rätt att använda sig av spö och sporrar? Ja, jag tycker faktiskt det. Bara man vet vad man gör och har kontroll över situationen, samt ser användningen som en tillrättavisning snarare än en bestraffning.

Hästen får aldrig någonsin bestraffas för något fel du gör, då är bestraffningen precis vad det låter - en bestraffning. Ett slag för att den inte rättar till dina misstag. Och den enda som är ansvarig för dina misstag, det är faktiskt du själv.
Däremot kan dessa hjälpmedel användas som tillrättavisning, om man exempelvis har en häst som inte lyssnar ordentligt för skänkeln kan det vara en utmärkt idé att använda spöet som förstärkning av skänkeln i de första övergångarna tillexempel, för att göra hästen mer lyhörd på ryttaren. 

Och man får inte heller glömma att hjälpmedel är till för att lösa problem, inte skapa. Har du en häst som blir stressad, arg eller helt enkelt livrädd vid användning av spö eller sporrar är det kanske inte rätt lösning för denna hästen. Försök då att istället hitta en annan lösning på problemet!

På Misti rider jag vid hoppning med pyttesmå runda JIN sporrar (10 mm), just för att kunna använda mig av den förstärkningen om det skulle behövas mot hinder tillexempel. Jämfört med hennes storlek har jag inte mycket och säga till om, så det lilla esset i rockärmen kan vara bra och ha om saker skulle gå åt helvete inne på banan. Men jag skulle aldrig någonsin i hela mitt liv kunna tänka mig att använda sporren till något annat än en försiktig förstärkning av skänkeln om hon skulle ignorera ett normalt skänkeltryck.

Att banka med skänkeln/sporren samtidigt som man drar i tyglarna har ingen som helst effekt annat än att du förstör förtoendet till din häst. En häst förstår nämligen inte konsekvenserna vid en felaktig handling. Du kan därför inte slå skiten ur din häst framför ett hinder för att du lagt hästen fel och fått ett stopp, och förvänta dig att hästen aldrig stannar igen. Snarare tvärt om - Hästen upplever snart hindret som ett stressmoment och blir ännu mindre sugen på att hoppa.
Så ja, jag tycker en rimlig användning av hjälpmedel är okej, i rätt händer.

Som Ehrenstrals sa en gång: "Där våldet tar vid tar konsten slut".

Vad tycker ni om användning av sporrar och spö?
Hur gör ni på era egna hästar?
Lämna en kommentar och berätta!
/ Therese
Sporrar i magen, spö på rumpan och sträckta tyglar. Vilka kommandon ger du egentligen hästen då? Det är som att jag skulle be dig att gå höger och vänster samtidigt. 
"Där våldet tar vid tar konsten slut"
-Ehrenstral

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag har aldirg ridit med sporrar, men använder mig ibland av spö när jag rider hästar som inte lyssnar till skänkeln eller så.

Men när jag har spö brukar jag endast ha det i handen, för jag rider ju mest ridkoleponnys, som blir "piggare" så fort man bara håller det i handen :)

2011-12-08 @ 21:54:43
Postat av: Karro

Jag använder sporrar på Nessey-som en förstärkning av min skänkel. Jag jobbar med tydliga små medel och aldrig som en bestraffning. Varvar sporren med att vinkla skänkeln så att sidan av foten och inte sporren tar vid, men jobbar mycket med vikt och röst. Spö använder jag inte på min häst, ibland under framhoppningen, men då håller jag det bara i handen. Jag tror på positiv inlärning och träning. Hård, men mjuk och följsam, det är min ide´!

2011-12-09 @ 20:01:48
Postat av: Mysan

Just nu ligger alla mina sporrar och dammar då jag har bara en 3 åring.

Rider däremot alltid med spö men detta används endast som förstärkning tex när han inte tar skänkel, då lägger jag på det ibland. Men då han är rätt kaxig mot det så läggs det mest på min stövel för ljudet, för lägger man det på honom så blir han oftast vrål förbannad...

2011-12-09 @ 21:28:26
URL: http://mysanjansson.blogg.se/
Postat av: ledner

Så himla bra skrivet, så jäkla trött på ungar som smäller till sin häst lite extra innan hindret för den verkligen ska hoppa & sen blir förvånad när den stannar? Klart som tusan den stannar, jag hade med blivit sur om jag fick en smäll sådär ibland bara för att liksom.



Nä har sporrar ibland för att han ska komma igång lite xtra & kunna rida me lättare hjälper :)

2011-12-09 @ 22:32:41
Postat av: ewzrbu

Wa ogotogol odomodeso anunofici ijiy sudi jerawohu icu ele afutedeli nekode velav o!

2012-10-16 @ 04:58:43
URL: http://www.ovikolulit.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0