Brodd?

Here goes..
Tänkte skriva ett inlägg om brodd, isbrodd o gräsbrodd. Egna tankar kring ämnet och vad som är bra o tänka på osv osv..
Isbrodd är en mindre typ av brodd som används på vintern för o slippa halka. Många har de på sina hästar i hagen, och en del när dom rider ute i skogen på vintern, medans andra aldrig använder de.
Personligen sätter jag på de dom få gångerna jag rider ut när de är kallt o halt, däremot går mina hästar med snökastare hela vintern. På Alleby går ingen häst själv, utan alla har sällskap i hagen så vi har aldrig haft någon som broddat sin häst i hagen, vill man kan man dock brodda fram! Givetvis har man inte brodd bak om dom står tillsammans med andra hästar, en spark med brodd kan gå riktigt illa! Dock har jag full förståelse för dom som broddar, fram eller runt om! Hellre brodd o boots på en att dom ska slinta o skada sig i hagen! Tänk på att använda väldigt små brodd om ni ska brodda i hagen, då skaderisken blir större med brodd på!


Hov m. broddad sko, även snökastare fastsatt mellan hov o sko för o undvika styltor i snön!

Gräsbrodd, gräsbrodd används endast vid ridning vad jag vet. Logiskt men då endast vid ridning på gräs! ;) Jag använder det bara när jag hopptävlar, vi har en gräsbana hemma som vi brukar rida i på sommrarna, och då rider jag 99.9% alltid utan brodd, har de som sagt bara på tävling. Gräsbrodd är en längre brodd som ska hjälpa hästarna att få fäste i blött som torrt gräs, dom är väldigt långa så i detta läget är de extra viktigt med boots på för o undvika skador. Om dom inte används varsamt kan dom ge mer skada än nytta. Har du en häst som är stadig på foten kan de räcka gott med en större isbrodd som ex elitbrodd. Annars är den större modellen att föredra. Mina ponnys går nästan alltid utan, Polo går alltid alltid utan, vilket typ av väder eller gräsunderlag de än är. Och han är superstadig, medans Peppe brukar få elitbrodden på då han kan vara lite klantigare än Polo ;)! Patriks har jag hopptränat utan på gräsbanan, men på tävling har han aldrig gått utan!


Här har ni en bild på gräsbrodd, och som ni ser är den mycket längre än elit eller vanlig isbrodd. Så glöm inte bootsen! ;)

Puss på er!
/Carro


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra inlägg kommer ihåg en i somraas som hade gräsbroddar i hagen det var ju smart hahahha

2011-12-18 @ 20:02:31
Postat av: Carro

Haha, då gör man ju hästen en björntjänst. Plus att hur bra är de om hästen råkar trampa sig eller så med gräsbrodd :O?

2011-12-19 @ 12:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0