Mounted Games, vad tycker du?

Jag har kikat runt lite i olika bloggar, mycket delade åsikter om just gymkhana! Jag är ju givetvis inte rätt person o vara opartisk eftersom jag hållt på med gymkhana sen jag var 14 år, men jag vill faktiskt ha lite åsikter från er. Många skriver att de är roligt o publikgivande! Klart, de är ju mycket fart o fläkt o de kan jag absolut förstå att de är kul och titta på, men varför skriver folk som älskar o kolla på gymkhana att de är en skitgren o att alla ponnys som går de lider?

En blogg jag läste hade skrivit att
Gymkhanaryttare:

-Har alltid för små ponnys.
-Har skabbig utrustning.
-Deras ponnys är gamla och ouppfostrade.
-Dom rider alltid med pessoabett!

Okej?... 1. Alltid för små ponnys? Så jag är för stor för Chack då? En maxad D ponny på närmare 150 centimeters mankhöjd? Nåja! Får väl börja rida ardennrar då! Men bara så ni vet att om jag är för stor för en maxad D ponny så bör alla människor över 70 kg sluta rida! För jag väger 50 kg, och är 165 cm lång. Logiskt? Tycker inte de. 2. Skabbig utrustning? Jasså, jag vet fler än en som har prestige sadel i gymkhana, skabbigt visst? Och sen funderar jag på vart gränsen går för skabbigt isåfall? Tycker dom att lite billigare träns från ex. Hööks är skabbigt då? Okej, bra att veta tjejer som skrev de! Bra att veta... seriöst. 3. Gamla? Bara? Haha, vi har alla möjliga åldrar på ponnys i gymkhanan, allt från 5 åringar o uppåt.. Och sen ouppfostrade? Kallas de ouppfostrat när man har en häst som låter dig hoppa upp på ryggen i fullfart, och sen vet la för tusan inte dom hur ex. Polo är och hantera i stallet? För ert info flickor så är han galet väluppfostrad, och dom flesta av mina gymkhana kompisars ponnys är sjukt uppfostrade, en del är till o med galet duktiga på frihetsdressyr, men de är väl ouppfostrat de? 4. Alltid med pessoabett alltså.. Jo men visst, de är endast i Sverige pessoabett är tillåtet, inte någon annanstans i gymkhanavärlden så visst! Sveriges ryttare undviker de in i de sista som med just för att kunna tävla internationellt på sin ponny, PÅ VANLIGT BETT!! Och allvarligt, dressyrryttare måste rida med dubbla bett, alltså kandar för o få hästarna o lyda, så om någon enstaka person rider med ett pessoabett tycker jag inte dom är värre än någon annan! Frågan är varför gymkhanaryttare ska få skit för de när inte hoppryttare eller andra ryttare får de?

Herregud, vi får höra att våran ridning är flängig, förjävlig och att vi har noll koll på våra hästar. Vi kan rida in 20 pers på en bana som Scandinavium och ha hästarna under kontroll i hög hastighet, inte många andra som kan, Dressyren får man ju för tusan inte änns gå på läktaren under pågående ritt. På VM o EM med fler tävlingar kan vi ha upp till 8 lag på samma bana, alltså 40 ponnys!! och klara av de, vart är de så okontrollerat? Varför är ni andra så mycket bättre än oss? Är ni kanske bara avundsjuka? Okej att de kan bli lite flängig ridning ibland, men för guds skull! vi plockar material från marken och sätter på stolpar o växlar o grejjar, om de inte är okej och sitta lite ur lodrätt sits emellanåt i dom lägena så borde de inte var okej o vara nybörjare o rida heller! Eller hur? Och hur skulle de se ut?

Ge tusan i o klanka ner på andra, när ingen ridstil är perfekt. Och sluta dra alla gymkhanaryttare över en kant, jag har vunnit vårat Dressyr KM i år och vårt Hopp KM som går i stil, och även alla gymkhana SM som vi har under året. Men de finns tydligen inte på eran karta att man ska rida gymkhana och samtidigt kunna rida som vanligt? Okej vänner, när ni bevisat för mig att de inte går. Då ska jag tro på er, men de kommer inte o hända. Bara för att ni själva är för osmidiga o för MESIGA för o klara av o rida gymkhana ger de er ingen rätt o klanka ner på oss!! Tack o adjö!

/ Caroline

Några Kommentarer?!


Kommentarer
Postat av: evelinaa'

Bra sagt och bra förklarat. Håller helt klart med!

2011-12-21 @ 16:05:41
URL: http://evesfoto.webblogg.se/
Postat av: Helena<3

Tycker du har helt rätt Carro!

Håller med dig till 100%

jag gissar på att dom bara är avundsjuka ;)

2011-12-21 @ 16:32:03
Postat av: Hanne

Bra Carro, låt inte någon trycka ner dig med dåliga argument! :-) Bara för möjligvis att en rider sin häst dåligt betyder inte det att alla gör det. Sluta dömma allt och alla efter någonslags 'så skall det se ut för att det skall vara bra' världen!

2011-12-21 @ 17:59:18
URL: http://coronaonslow.blogspot.com
Postat av: Annie

håller med till 100%

jättebra skrivet carro!

2011-12-21 @ 19:09:16
Postat av: Elin

pantade tjejer som inte tänker efter innan dom skriver ut saker på internet som alla kan läsa!!!

bra skrivet håller med till 111% :)

2011-12-21 @ 19:58:10
Postat av: De NI

Bra skrivet, efterblivna människor som har fördomar asåå ;O tur att jag finnns ;D

2011-12-21 @ 20:30:55
Postat av: Julia Dyberg

Helt rätt! Du e så duktig! :D

2011-12-21 @ 20:31:04
URL: http://juliadyberg.blogg.se/
Postat av: Julia Fritzson

Håller helt med dig, bra skrivet!

2011-12-21 @ 20:39:37
Postat av: Hanna

Håller med! Alla som skriver så är bara avundsjuka eller vet inte alls vad de snackar om eftersom dom inte har provat!

2011-12-21 @ 20:54:47
Postat av: Petra

Man skall aldrig generalisera, men när grannstallets gymkhana-ponnyer hade blivit utslängda ur ridhuset, rejsat förbi mig och min ponny i full galopp ute i skogen, och när min kompis fick göra om lägga om hela sitt underlag i sin paddock på grund av dem. Ja, då har jag helt enkelt lite svårt att se det bra i gymkhanan. Men jag hoppas att jag har haft otur och dåliga erfarenheter av gymkhanaryttare..

2011-12-21 @ 21:24:25
Postat av: Felicia

Jag har läst ditt inlägg och jag förstår dina åsikter, men du måste förstå vad många andra tycker om gymkana. Det finns en anledning till att många ridklubbar inte har gymkana. Även om du nu kanske rider en maxad d-ponny så red du polo förra året och du är för stor för honom. Och många andra är för stora för sina ponnysar, inte bara i gymkana, utan i alla grenar. Sen när jag började träna och tävla dressyr på allvar, har mina tränare varit så noga med vikten, och hur jag sitter över hästen. Och dom har varit på mig om minsta lilla rörelse har gjort att vikten hamnat fel. Därför ser många av oss på gymkana som något dåligt för hästen, att plocka upp saker ifrån marken är inte bra för hästens rygg. Jag förstår att många tycker det är jätte roligt och det gjorde jag också när jag red på ridskolan. Men istället för att alla blir sura och säger att folk är avunsjuka så kan ni försöka se det ur andras perspektiv. Hoppas inte du tog illa upp genom detta inlägget. Det har inte varit min mening isf. Försöker bara visa synen från oss dressyrnördar =)

2011-12-21 @ 21:32:00
Postat av: Ankie

Måst rycka in omedelbart och försvara Gymkhanan! Var med 87 och startade första laget, vi hade lektionsponny och även dom lataste ponnysarna vaknade till liv när vi började träna,för dom tyckte det var så otroligt kul! Nu är man gammal dressyrtant men måste ändå säga att jag hade aldrig haft det modet och balansen som man får av Gymkhana (även om det var 100 år sedan) ni som inte provat borde verkligen göra det! Så Carro nu väntar ett gäng på att ett oldschoolteam ska starta räkna med mig! Måste även tillägga att galoppen är faktiskt hästens mest naturligaste gångart!!! Så det så!

2011-12-21 @ 22:06:16
Postat av: Matilda ;)

Helt sant Carro!

Gymkhana är ju en gren i ridsport, precis som hoppning och dressyr, och som du säger, vilka dressyrnördar klarar av att plocka upp saker från marken i full galopp, hoppa av och på hästen i full fart och så?

Det som jag tycker verka vara det roligaste med gymkhanan är ju att det är en lagsport, inget att se ner på faktiskt!

2011-12-21 @ 22:13:54
Postat av: Jenny Gunnarsson

felicia: jag kan se din reaktion och din syn ur din synvinkel. ingen tar illa upp för att du har en åsikt. Jag själv är hoppryttare, har ridit gymkhana och även en hel del dressyr. läst hästutbildning och även jobbat som ridinstruktör på våran anläggning. jobbat på hoppstall i göteborg och nere i flyinge.. osv.

Okej, man ska sitta rätt över hästen, ha en balans och vara följsam. man ska rida hästen i ett kontrollerat och balanserat tempo där den vilar på steget och är i harmoni. Detta vet även gymkhana ryttare, därför sitter även dessa ryttare å tränar hårda dressyr pass på diplomerade och utbildade instruktörer på sina ponnysar. har massörer och akupunktörer som känner igenom och behandlar i FÖREBYGGANDE syfte. Allt detta för att FÖREBYGGA EVENTUELLA sliage på sina ponnysar. Vilken dressyr ryttare eller hoppryttare gör detta i denna bemärkelse som våra gymkhana ryttare faktiskt gör för sina hästar? Inte många som jag känner till.. Sen självklart har vi rötägg, de finns överallt! Men du ser nog dessa rötägg mer på dressyr och hopptävlingar.. tyvärr. De som ska vara "bättre" i dina ögon. allt har både för och nackdelar, oavsett vilken gren du väljer. Alla har ljusa sidor och alla har mörka.

INGEN gymkhana ryttare skulle på något sätt vilja skada eller göra sin ponny illa..! Aldrig. Minsta lilla risk för detta resulterar i ingen gymkhana. De krävs otaliga timmar av träning, både på ryggen och till fots för att bygga upp de otroliga förtroende och disiplin som finns hos gymkhana ekipagen. Skulle din häst/ponny galoppera fram till 8 balonger och låta dej smälla dom utan att hoppa åt sidan? Testa.

Skulle den stanna från 100 på en sek bara du satte dej ner i sadeln? Nej.

Så innan du hoppar på oss igen snälla snälla snälla. Läs dina egna ord och följ dina egna råd. Tack för mej.

2011-12-21 @ 22:37:46
URL: http://www.nattstad.se/coccos
Postat av: Carro

Felicia, jag respekterar åsikter men inte påhopp! Du har inte en aning om hur polo går annars eller hur? Jag är långt ifrån för tung, och för ditt info även om du inte har med de o göra så rider jag honom aldrig förutom under just gymkhanatävlingarna på Scandinavium. De finns män som är större på sina hopphästar än vad jag är på honom. Tackar igen för ditt påhopp! Och din förmåga att göra andra åtminstone mig ledsen?



Petra, jag skulle inte påstå att de bara är gymkhanaryttare som rejsar runt i skogen! Och underlaget i mina ögon kan ha gått sönder på grund av gymkhanan men man kan inte klandra gymkhanaryttare för de, man kan givetvis välja att inte tillåta gymkhana i sitt ridhus eller på sin ridbana, eller hur? Tror du missuppfattar mitt inlägg lite. Självklart vill ingen råka ut för de saker du skriver men jag tror de kan hända av vilken ryttare som helst vid slarvig ridning, dra inte alla gymkhanaryttare över gränsen till slarvig tidning. Snälla.

2011-12-21 @ 22:55:47
Postat av: Carro

Felicia igen, de du skriver är inte helt fel inte de jag säger. Men om folk skriver skit o inte respekterar oss, och drar alla över en kant varför ska vi bara ta de o sen får jag inte skriva vad jag tycker?

2011-12-21 @ 22:59:11
Postat av: Lisbeth Ingvarsson

Jag är lite tvehågsen, för jag känner bara till Allebys inställning till Mounted Games, och den ställer jag mej till 100% bakom, dvs en rätt tränad ponny som i normalfallet oftast rids av en liten ryttare, den är snabb, välstränad, välskolad, lättvänd, lydig och oerhört het på gröten. Rids under träning och tävling oftast av en lite tyngre ryttare, men det har den då blivit tränad för. Problemen uppstår när det finns en liten klick "ljushuvuden" som utmärker sej genom att vara egotrippade och felinformerade om sina skyldigheter. Det är dock lättare att "hitta" en gymkhanaryttare än en dressyr- ryttare/ nöjesryttare och ge en hel grupp skulden för allt elände som uppstår. Min dotter rider gymkhana då och då, men skulle aldrig kunna tänka sej att tävla i det. Möjligen skulle hon i vissa fall kunna stämplas som "gymkhanaryttare". Om hon då gör fel för att hon inte vet hur man bär sej åt - är hela gymkhana-Sverige idioter då???

2011-12-21 @ 23:15:01
Postat av: Amanda

Jag håller med dig till fullo, men vill även säga att det ÄR faktiskt många gymkhanaryttare som är för stora för sina ponnysar. Eller inte förstora, men för långa. Inte just DU men andra! Jag tycker det är synd att människor som jag vanligtvis umgås med som är i hästvärlden ser "ner" på mig för att jag har ridit gymkhana på Qlementine, speciellt nu när hon är skadad får jag så många påhopp på mig att det är därför hon har varit så konstig i gymkhanan. Men det vet jag ju att det inte är så. Gymkhana är en sån cool sport som fler borde hålla på med, folk får helt fel bild från scandinavium när de ser EN tävling, ni ryttare där har EN chans på er att visa vad gymkhana är. Minsta lilla misstag ni gör där inne leder till att gymkhanasporten blir mer & mer hatad. Att Polo stegrar sig där inne misstolkar alla som att han är stressad, har ont och inte tycker om det. Men vi som ser honom på andra tävlingar vet ju att han bara tycker det är så jävla kul att det finns inte. För att kunna döma gymkhanasporten så måste man se FLER tävlingar och inte bara inne på Scandinavium då det är sportens största tävling och ryttarna oftast blir mer stressade där, hästarna med för att det är en otroligt stor publik, mycket skrik & gap.



Gymkhana har lika många fördelar och nackdelar som hoppning, dressyr, fälttävlan, voltige. Allt. Det finns INGEN sport som är bättre eller sämre än gymkhana. Svängarna i gymkhanan sliter EXAKT lika mycket som hoppningen gör.



Förlåt för lång kommentar ^^ :)

Kram Amanda!

2011-12-22 @ 00:46:30
URL: http://mmandieh.blogg.se/
Postat av: Carro

Bra skrivet Amanda!



Och tack Lisbeth för din kommentar, detta är precis min mening med inlägget, varför ska alla dras över en kant?



För övrigt kan jag tala om att Polo inte har ont för dom som uppenbarligen tror de. Han stegrar på kommando.

2011-12-22 @ 07:00:57
Postat av: Anna

Om ni tar illa upp över det här, varför sjunker ni till samma nivå då och säger att ni är så mycket bättre än alla andra? Att ni tränar och masserar osv och att andra inte gör det? Eller som ni känner till. Det som du läste på någons blogg är antagligen ifrån någon som endast stött på rötägg i gymkana. Men det finns väldigt många hopp och dressyreyttare som också behandlar hästarna på det sättet :)

2011-12-22 @ 07:06:55
Postat av: Josefine

Det är inte bara just gymkhanaryttare som masserar och tränar det är många fler och jag tror inte att carro ville säga att gymkhanaryttare är mycket bättre än alla andra i sin komentar heller.

2011-12-22 @ 10:07:17
Postat av: Sanna

Måste bara säga att jag sett gymkhana på Gbg horse show men har aldrig uppfattat det som att hästarna stegrar för att dom är stressade, utan för att de tycker det är så jävla kul!

2011-12-22 @ 10:20:11
Postat av: Melina

Jag håller med om dina åsikter där uppe, men nja.

Stress, fläng, hets allt sånt, det tycker jag att det är. Ryttare som kastar sig upp på hästarnas ryggar, för att sedan sitta och banka hårt som tusan för att det ska gå fortare. Sedan slita i munnen så dom svänger snävare. Nej, gymkhana är inget jag gillar.

2011-12-22 @ 10:34:04
URL: http://goldenhorses.blogg.se/
Postat av: Daniela

Håller med dig till en viss del. Så som att det är klart att alla inte har "skabbig" utrustning, alla hästar är inte ouppförstrade, alla är inte gamla och alla är inte för stora för sina ponnys.

Däremot förstår jag dom som tycker att det är en stressig sport, visst ni har kontroll på era hästar men det gär väldigt fort och det är inte sällan hästarna ser väldigg stressade ut.

2011-12-22 @ 10:55:28
URL: http://powerpony.blogg.se/
Postat av: Matilda- livet på ett ridgymnasium

Jag håller med, har även tränat lite gymkana själv och de är sjukt skoj. Finns verkligen inget att klaga på, man ser ju verkligen hur kul ponnyna tycker det är :D

2011-12-22 @ 10:56:40
URL: http://ridehorse.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det som du tar upp som påståenden från "en annan bloggare" är ju taget rakt av från dressyrmupparnas FÖRDOMSINLÄGG. Där dom väldigt klart och tydligt sa att dom inte trodde att dom här sakerna faktiskt stämde, utan att det bara var förutfattade meningar, dessutom var det skrivet med en väldigt ironisk underton...

2011-12-22 @ 10:59:14
Postat av: Sofia

Håller absolut med :D

Dessutom är det jättekul med gymkhana och även "vanliga" ponnysar blir lite extra på tårna och tycker det är kul :)

2011-12-22 @ 11:35:03
URL: http://namnetduminns.blogg.se/
Postat av: Therese

Håller med!!

Du e inte för stor för din ponny!!!

Du har heeelt rätt!!

2011-12-22 @ 12:25:13
URL: http://theresefabienne.blogg.se/
Postat av: Maya

Bra skrivet :)

Om du vill får du gärna fråga en fråga i våran frågestund. Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer :/

2011-12-22 @ 12:41:18
URL: http://jemfotoblogg.blogg.se/
Postat av: tina

jag kan tänka mig att många tycker det är oseriöst och att hästarna inte tycker om det men jag vet ju inte men det är vad jag hört? bra skrivet!

2011-12-22 @ 12:44:52
Postat av: Anonym

Håller med dig till 110%! Jag kallar det kontroll när man kan rida sin häst i full fart, hoppa av & på den i full fart, när det är andra hästar precis brevid och man ändå har kontroll, när man kan svänga hästen på 1 sekund & när publiken står och skriker/hejjar samtidigt som musiken dånar svinahögt & hästarna brys sig inte ett skit utan bara är koncentrerade på sitt. Det kallar jag kontroll och coola hästar som är uppfostrade!!

2011-12-22 @ 13:37:13
Postat av: Julia Lundgren

Håller med dig! Både jag och min ponny älskar gymkhana :) grymt rolig sport :D

2011-12-22 @ 14:07:09
URL: http://julialundgren.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag tycker att gymkana är en cool och rolig sport, utövar den tyvärr varken ofta eller så avancerat. Har många gånger kommit in på bloggar där det står dåligt om gymkana men jag förstår inte varför. Avundssjuka? Ja det är inte många som kan slänga sig upp på hästen i full fart med kontroll "direkt", ja skabbig utrustning alla "vanliga" ryttare rider ju med nya dyra märkeskläder son de andvänder en gång för sen är dom skabbiga och sadeln måste ju vara en dyr en ingenting under 20.000 duger....Knappast!



ibland är det pinsamt att vara en svensk ryttare när avundssjuka syns igenom så lätt..

2011-12-22 @ 14:51:40
Postat av: Johanna

Jag vet inte vad jag ska säga om detta, men kände att jag var tvungen att skriva något!

Är inte särskilt insatt i gymkhana, ridit det på skoj en lektion eller något på ridskolan eller på ett par shettisar nu lite senare, men aldrig på "riktigt"!



Flera från vårat hopplag rider däremot gymkhana, men ändå så har de sådan sjukt bra koll på stilbedömningarna i hoppningen, så det måste ju säga något!



Sedan så behövs sjukt mycket tillit mellan häst och ryttare, du ska våga lita på hästen och hästen ska våga lita på dig!

Sen är det ju "lekar" till häst, typ så det är ju sjukt kul (tror jag, har ju aldrig gjort det).



Men gymkhana är ju som ALL annan ridning, man kan inte rida det hela tiden.

Det sliter (som allt gör) riktigt mycket på hästarna med alla snabba svängar och det.



Jag förstår verkligen folk som rider det, att de tycker det är riktigt kul, men jag tillhör nog inte dem..

Någon gång ibland, på skämt lite slalom typ, men inte annars hehe :)

2011-12-22 @ 14:52:17
URL: http://jonnnissalmqviist.blogg.se/
Postat av: Julianna

Grymt sagt! Håller med till 100%, rider själv gymkhana och hör folk klaga på det nästan jämt, nu vet jag exakt vad jag ska svara dom, rakt i da face. :)

2011-12-22 @ 16:06:06
URL: http://www.ponypower.favs.se
Postat av: Julia Sivén - pponnybrudar

Klockrent! Behöver nog inte säga mer, så grymt sagt! :)

2011-12-22 @ 16:31:55
URL: http://pponnybrudar.blogg.se/
Postat av: Cicci

jag rider hoppning och dressyr, men vafan gymkhana är väl allt annat än okontrollerat och flängigt? titta på bilderna liksom. Hur jävla snabbt springer inte ponnysarna och ryttarna plockar upp saker och fixar samtidigt!

Hade jag aldrig klarat av, tycker det är jävligt tufft faktiskt.

2011-12-22 @ 17:08:09
URL: http://ciccisofia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bara men behandlar sin häst bra & ger den respekt om den nu skulle få ont i ryggen som många säger att den skulle få . Alla ridgrenar är ju tillåtna , annars skulle väl gymkhana inte vara en del av ridsporten utan del av misshandel om inte hästarna mår bra . Jag litar på varenda ryttare , hoppning , western , dressyr , gymkhana , ja varenda en bara dom tar hand om hästarna så är ingen ridgren dålig ! tack för mig ! RESPEKT MOT GYMKHANA RYTTARE från både hopp-/dressyr- ryttare !

2011-12-22 @ 18:14:12
Postat av: Nordsvensk yrla

Tycker det är en as cool hästsport :)

2011-12-22 @ 19:20:07
URL: http://yrlaslya.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Varför bankar ni hästarna i sidorna med hälarna då, och sliter i munnen? Jättemånga hästar ser jättestressade ut, och ingen häst gillar att bli sliten i eller sparkad på. Jag säger inte att det bara är gymkhanaryttare som gör så, men ni gör det banne mig jätteofta.

2011-12-22 @ 19:45:30
Postat av: Evelina

Men om vi säger såhär. Vilken av dessa hästar ser glada ut?



Gymkana är en flummig och seriös hästsport. Men det skadar även hästarna, precis som dressyr/hoppning/fälttävlan osv också kan göra. Som när en vit häst för nått år sen krockade rakt in i en annan så både hästarna och ryttarna flög. (tror det var i falsterbo eller nått) Hur jävla oansvarigt och oseriöst är inte det!? Hur fan kan man lyckas rida IN i varann? Jo, för sporten består bara av fart och skarpa svängar. Hur kul är det egentligen för en häst att springa runt så? Och även om dom ser ut att ha "kul", kanske dom aldrig fått testa på nått roligare i livet och helt enkelt få acceptera helvetes gymkanan? Har du tänkt på hur mycket det sliter på en häst? Det handlar inte om "men om den inte hade ont skulle den inte springa" men nej, det är som att slita ut en bil. tillslut funkar den inte längre. samma med hästar, dom kommer dö i förtid för att NI är egoistiska och tävlar på ett oansvarigt sett! Sen kan det se coolt ut, men det är MINST lika coolt och galoppera i full fart i halsring över ett fält, barbacka. Där ska man också skaffa balans. Ni försvarar er för att ni är så jäkla egoistiska. Ni vet vad sanningen är och måste komma med motargument. Visst, helt okej. Och jag säger inte att andra ridgrenar är bättre, men det finns lugn hoppning på 30cm. Det finns dressyr där det inte krävs mer än att hästen ska gå i form (vilket stärker en häst) man behöver inte hoppa mer än 40cm stock i skogen. Gymkana kan aldrig gå lugnt. Det ska gå på tid, plockas rätt burkar, pricka mest saker osvosv, allting handlar om stress och det är en HÄST man rider på! Spring själv förfan, om det ska vara så jävla kul. Finns massor jag vill få ut men inte orkar skriva, hoppas du förstår principen iaf. Sen med skabbig utrustning, försmå hästar osv gäller kanske inte DIG eller ALLA, men OTROLIGT många har för små hästar. Kolla bara på den vita ponnyn.

2011-12-22 @ 20:01:31
Postat av: Anonym

De som carro beskriverär den svenska avundsjukan kära människor som menas med att, du ska inte tro att du är bättre än någon annan.

2011-12-22 @ 21:24:18
Postat av: evelinaa'

Jag fattar inte varför just gymkhanahästar ska dö i förtid pga "oansvarigt" tävlande/tränande. Till ex. Sophie som Caroline äger är över 30 år, mår jätte bra och aldrig varit skadad i hela sitt liv som tävlingsponny. Där har "Evelina" fel ang. död i förtid pga något som vi ställer till med, men här är Sophie ett riktigt gott exempel på att visa att hon har fel.

2011-12-22 @ 21:55:52
URL: http://evesfoto.webblogg.se/
Postat av: Erika hansen!

Helt ärligt jag får damp på hon ovanför som inte vågar skriva vad hon heter, cool tjej:))! Har du någon gång i ditt liv sett hur det går till igentligen?? Låt din häst stå för alltid om ridningen slits så jäbla mycket, för gymkhana är ju vanlig rudning som hoppning å dressyr å allt vad det är?!!! Så alla här som är emot gymkhana, sluta rid era hästar då? Om dom tycker det är så tråkigt? ALLT slits ju isåfall . Känner du ens någon som rider gymkhana? Visst vi driver la en hel del men vafaaaan, dom är inte gjorta av något porslin heller? Det är ju endast på tävlingar vi driver och dom dör inte av de! Håller med dig evelina!

Sophie och taara som är långt över normal ålder, hur förklarar du det då? Kan du göra det så hade det varit jätte snällt! Fööör, alla gymkhana hästar dör ju tydligen i förtid, MM visst, vi säger så! Ta reda på fakta innan du säger något!

2011-12-22 @ 23:12:07
Postat av: Anonym

Ojj evelina hette du, nu menar jag du som klagat på något som du inte vet ett skit om, inte du evelina som skrivit bra om sophie:)

2011-12-22 @ 23:14:58
Postat av: Anonym

Ojj evelina hette du, nu menar jag du som klagat på något som du inte vet ett skit om, inte du evelina som skrivit bra om sophie:)

2011-12-22 @ 23:14:59
Postat av: Camilla

Asså seriöst, måste slänga in mig i diskussionen.. Vadå att hästarna dör i förtid? Precis kolla på Sophie eller tara som är lina gammal nästan.. Dom har fått sig riktigt långa liv fullt med segrar och tro som fan att dom älskar det. Annars hade dom inte mått så bra som dom gör. Då hade dom inte sprungit som dom gjort. Dom älskar det, det samma med polo och Carro är inte för stor för honom.. Bara för att man är lång, så är man inte för stor! Sluta hoppa på alla andra sporter, håll er till det ni har intresse för och skit i andras. Kan ni inget om det så behöver ni inte skriva massa förutfattade meningar som bl.a sårar vissa. Att ni inte skämms?

En sak till, i Scandinavium är 5 av 20 ryttare från Sverige, har ni åsikter om de andra lagen så släng inte skiten på sveriges mga!



Nu känner jag att jag är väldigt ARG.. :(

2011-12-22 @ 23:22:13
Postat av: Camilla

Asså seriöst, måste slänga in mig i diskussionen.. Vadå att hästarna dör i förtid? Precis kolla på Sophie eller tara som är lina gammal nästan.. Dom har fått sig riktigt långa liv fullt med segrar och tro som fan att dom älskar det. Annars hade dom inte mått så bra som dom gör. Då hade dom inte sprungit som dom gjort. Dom älskar det, det samma med polo och Carro är inte för stor för honom.. Bara för att man är lång, så är man inte för stor! Sluta hoppa på alla andra sporter, håll er till det ni har intresse för och skit i andras. Kan ni inget om det så behöver ni inte skriva massa förutfattade meningar som bl.a sårar vissa. Att ni inte skämms?

En sak till, i Scandinavium är 5 av 20 ryttare från Sverige, har ni åsikter om de andra lagen så släng inte skiten på sveriges mga!



Nu känner jag att jag är väldigt ARG.. :(

2011-12-22 @ 23:23:10
Postat av: Carro

Anna, jag tycker absolut att de får lägga upp åsikter om va de själva tycker, dock tycker jag inte man ska vara så otydlig, och skriva alla gymkhanaryttare är skit. Och de här är inget inlägg för o smutskasta någon, de är ett inlägg för o trycka på de att alla inte är lika dumma i huvudet som någon annan kanske är?!



Melina, de är din ensak vad du känner att tycka om! Dock svänger inte mina hästar eller ponnys på tygeln, jag rider med vikt, tror du ska uppmärksamma att de är de MÅNGA gymkhanaryttare som gör de.



Hanna, jag har inte tagit de från deras, har läst flera bloggar o inlägg där OLIKA punkter togs upp, detta med utrustning o annat från dressyrmupparnas blogg beskriver jag inte att DOM tycker de eller hur? De står att jag läst på olika bloggar!! Har inte pekat ut någon att de är DOM som tycker. Så nee, jag har inte pekat ut dressyrmupparna, deras inlägg får stå för vad dom tycker, de säger jag inget om. Och jag har läst hela de inlägget, tycker upplägget är bra och som har faktiskt inte skrivit att dom tycker de så de är omöjligen ett påhopp på dom. All cred till den bloggen, tycker den är bra!



Tina, härligt att du skaffar dig en egen åsikt innan du kläcker ur dig saker! Tack för din kommentar! :)



Anonym, GRYMM KOMMENTAR! Tack så hemskt mycket, ärlig åsikt :)!



Johanna, du har så rätt! Och givetvis rider vi inte de varje dag, precis som ingen hoppar varje dag eller tränar passage o piaff varje dag! Ingen gren är sämre än den andra? :)



Postat av:

Varför bankar ni hästarna i sidorna med hälarna då, och sliter i munnen? Jättemånga hästar ser jättestressade ut, och ingen häst gillar att bli sliten i eller sparkad på. Jag säger inte att det bara är gymkhanaryttare som gör så, men ni gör det banne mig jätteofta. - Du som skrivit detta kanske ska stå för vad du tycker o skriva ett namn nästa gång, tar inte åt mig ett dugg av detta.



Evelinaa, du är så bra, tack!



Och jaa, för er som undrar så är Sophie 30 o frisk som en nötkärna! Dock inte min ponny, utan min styvpappas!



Ni som kommenterat schysst, tack för de ni verkar vara kloka o vettiga människor, ni som inte håller med, jag kan acceptera era åsikter. Men tänk på i framtiden att vi faktiskt sätter våra hästars hälsa i första hand, och hade dom inte tyckt detta var kul hade vi inte gjort de. Jag hoppas ni respekterar min åsikt som jag respekterar eran! Tack för alla kommentarer, ni är riktigt bra människor hela bunten (förutom nån enstaka ;))och jag hoppas vi kan ha respekt för varandras favoritgrenar i framtiden (även om min inte är gymkhana längre ;)) Kram på er!

2011-12-22 @ 23:29:12
Postat av: Carro

ERIKA HANSEN I LOVE YOU!

2011-12-22 @ 23:30:56
Postat av: Carro

Bra skrivet Camilla, ni är för underbara, O ALL KÄRLEK TILL VÅRA GAMMELTANTER SOPHIE o TAARA! <3

2011-12-22 @ 23:32:33
Postat av: Hanne

Jag tycker visst man kan se att hästarna har roligt!

Min häst är ganska lat annars men när det kommer till gymkhana blir han otroligt het på gröten! Han tycker detta är jättekul, det känner man på honom!



Jag är lite av en dressyrtant, men jag rider gärna gymkhana för att det är roligt och otroligt bra för just kontakten mellan häst och rytare. Hästen skall kunna svänge på korta signaler och vara lätt att stanna.

Kolla på bilderna, hästen inväntar nya signaler från ryttaren! Lilla Polo står helt still när matte säger åt honom och som ett skott skjuter han iväg igen! :-)



Sen så kan alla hästar bli stressade och dåligt hanterade under fel ryttare. Men den diskutionen är lite onödig att ta upp, sånt händer överallt.



2011-12-23 @ 01:30:17
URL: http://coronaonslow.blogspot.com
Postat av: Johanna

Hallå! Ni som rider gymkhana vågar så sjukt mycket och dom andra är bara avis på er för dom vågar själva inte göra dom sakerna, ni slänger er ner, hoppar på i farten, tar en massa saker från marken typ och ni har iaf kontroll på hästen, så varför ska man ens klanka ner på er?

Önskar att jag hade vågat samma saker!

Ni är iaf sten coola!

Du har 1000% rätt!

2011-12-23 @ 03:10:45
URL: http://johannazz.devote.se
Postat av: Johanna

Hallå! Ni som rider gymkhana vågar så sjukt mycket och dom andra är bara avis på er för dom vågar själva inte göra dom sakerna, ni slänger er ner, hoppar på i farten, tar en massa saker från marken typ och ni har iaf kontroll på hästen, så varför ska man ens klanka ner på er?

Önskar att jag hade vågat samma saker!

Ni är iaf sten coola!

Du har 1000% rätt!

2011-12-23 @ 03:11:24
URL: http://johannazz.devote.se
Postat av: Nathalie

Jag håller med dig, det är för många som snackar skit om gymkhana för att dem går på hur de ser ut när ni rider för att jag tycker att det kan se okontrollerat ut,och de är de dem går efter och dem tänker inte egentligen på hur mycket jobb ni lägger ner på de. Jag kan säga att jag tycker de ser skitroligt ut:) men jag skulle nog aldrig våga göra de.

Gymkhana är nog den roligaste sporten (utom typ horsemanship men jag tycker de är en helt annan grej) att kolla på de ser så himla roligt och häftigt ut!:D

2011-12-23 @ 10:19:42
URL: http://nattalindachristina.devote.se
Postat av: Jossan

haha.. alltså folk borde verkligen ta reda på lite fakta och träffa lite gymkhanaekipage innan dom ger sig in i det här inlägget... Varför skulle gymkhana slita mer på hästarna än vad hoppning och dressyr gör? Ponnysarna springer i galopp som faktiskt är en av de naturligaste gångarterna, de flesta lyssnar mer på vikt än "slitande tygeltag" och "sparkande hälar", Att de små ponnysarna inte tycker det är skoj är bara fjantprat, hade dom inte tyckt det hde dom visat det.. hästar har en fömåga att tydligt visa vad de tycker om ch inte tycker om! Förstora ryttre? javisst, i såväl gymkhana dressyr och hoppning.. därimot är carro i detta fall inte för stor för lille polo för hon väger ingenting! och polo är en liten muskelknutte.. så om en shettis kan dra stora tunga vagnar i gruvor kan o ponnysar klara lite långa människoben., de hästar som uppför sig stressat är oftast mer uppspelta än just stressade. Stress är dessutom inte alltid något negativt,så länge det inte sker hela tiden, annars kan det vara ett bra tecken på att hästen är på allerten och vill komma vidare, vi tränar hästarna på att vänta.. att inte stressa, att lyssna. MEN självklart finns det undantag precis som med ALLT och ALLA.

Jag har sjäv haft en gymkhanaponny som var så gott som sönder stressad av tidigare ägare, det tog två år att få honom lugn och fin i gymkhana ch han tyckte det var roligt igen, speciellt upphoppen.. alltid spetsade öron! Denna ponny tävlade både dressyr och hoppning vid sidan av och är nu såld till en duktig hopptjej. Men gör man inte rätt kan den uppfatta sporten som stressig.

Tycker inte man ska säga att någon sport sliter mer än en annan för alla sliter faktiskt på sitt sätt. Passage och piaff är i stort sätt utvecklade naturliga rörelser som hästen gör i de fria, men om sagt utvecklade. hoppning är en utvecklad sport av vad hästen gör i det fria - tar sig fram över stock och sten, gymkhana är galopp och svängar som hästen också gör i det fria när den LEKER, också något utvecklat. På gund av alla utvecklingar sliter alla på sin hästar på ett eller annat sätt, att landa efter ett 160 hinder är inte det bästa för frambenen, tillexempel. Skulle vi mot förmodan sluta tävla på de nivåer vi gör hade det inte funnits någo hästsport kvar, och det vill vi väl.. eller? Den som tycer dt roligt att skutta över 40 hinder gör det, den som gillar att luffsa runt i skogen gör det och den som gillar att tävla i diverse gren GÖR DET! men ge fan i att säg att en gren är sämre/bättre för alla har sina nackdelar. Gör det du h din häst trivs med och skit i vad andra ekipage trivs med, det är inte din ensak oh punkt slut!



Bra inlägg Chokkis!

2011-12-23 @ 17:42:27
Postat av: Camilla

Hästar är lite som hår, oavsett vad man gör så slits det, men sen finns det olika sätt och olika som klarar olika mkt.. Man kan ju inte säga att det är fel att rida det och det, man gör det som man och hästen tycker passar bäst och det som man klarar av.

Tack för mig, Camilla heter jag!

2011-12-23 @ 22:08:09
Postat av: Jossan

Måste tillägga att jag självklart tycker att man får ha sin åsikt om saker och ting men ibland är det bättre att sköta sitt och innan man utrycker sig om saker, ta reda på hur det verkligen ligger till. Måste också tillägga att jag är/var en mix av alla dicipliner så jag är inte mindre för någon :)

2011-12-24 @ 00:10:14
Postat av: Elleen

Alltså blir faktiskt väldigt sur på dom som säger att hästarna inte tycker det är roligt med gymkhana, att dom går sönder och bla bla bla. Helt ärligt!

Min ponny har gått gymkhana ända tills hon kom till Sverige, sen så tyckte inte hon att det var lika roligt längre. Då slutade jag helt enkelt att rida gymkhana med henne eftersom att hon inte tyckte det var kul!

Om en häst inte tycker det är kul, så visar dom det. Och älskar man verkligen sin häst så tvingar man den inte att göra något den absolut inte tycker om. Det gäller ju i alla ridsporter!

Så ni som säger att hästarna inte tycker det är kul med gymkhana.. Tänk om. Hade dom inte tyckt om det hade dom inte sprungit så som dom gör, dom hade inte gjort allting man ber om som att vända runt en stolpe, låta sin ryttare nästan nudda marken med handen i full galopp eller spränga ballonger!

Klanka inte ner på något ni inte vet någonting om :(

2011-12-25 @ 16:23:26
Postat av: Linda

Alltså, ni som håller på det här med för små hästar..



Hur lätt är det att komma upp på en häst som galopperar i ex antal km/h som är 170 cm höga? Klart man måste ha en mindre häst för att det skall bli smidigare. Och gymkhana ryttare brukar inte vara så himla "tjocka" om jag får säga så, vad jag har sett.

Längden brukar inte spela roll, vikten är det ju som tar på hästen, ryggen framför allt. Jag är sjukt imponerad av er som håller på med gymkhana som är så grymma med sina ponnys, gäller ju att lita på varann och ha sån jäkla precission! Inte samma sak som med den vanliga engelska ridningen. Sen att det är hästar vi hanterar får man sköta själv, att dra alla gymkhanaryttare över en kant är inte rätt.

2011-12-25 @ 22:11:27
URL: http://thalinda.blogg.se/
Postat av: Vickelby

Om folk istället för att klaga på olika hästsporter, tog reda på mer, kanske sånna här inlägg inte skulle behövas.

Ju mindre man vet om den hästsport, dessto svårare är det att förstå varför man gör på olika sätt.

Mer information och mindre tyckande från okunniga gör oss alla en tjänst.

2011-12-25 @ 22:25:38
URL: http://vickelbyponny.blogg.se/
Postat av: Carro

Tack för MYCKET bra kommentarer, Ellen, Vickelby & Linda! :)

2011-12-25 @ 22:51:01
URL: http://tacc.blogg.se/
Postat av: Linnea

Det kommer alltid finnas människor som motarbetar gymkhana, men dom som håller på med gymkhana & förstår hur hästar funkar vet nog bäst! Dom som har något emot gymkhana har nog aldrig gjort det, och därför vet dom ju knappast hru det funkar. Visst kan dom läsa på internet och titta på videos men om dom bara provade gymkhana skulle dom förstå att det inte är fläng o sånt, det är ju ett jättebra sätt att skapa kontakt mellan ryttare och häst. Gymkhana skulle aldrig funka med en OUPPFOSTRAD häst eller en häst som inte tycker det är kul, så självklart tycker inte hästarna som är med att det ä tråkigt! Visst finns det människor utan vett i skallen som använder hästar som inte alls tycker om det, men det är inte ofta man ser det. Oftast brukar hästar som är sega i vanliga fall bli "heta på gröten" (som det stod i en tidigare kommentar) vid gymkhana, det tyder ju på att dom tycker det är kul! Visst, d´gymkhana sliter på hästen, men det gör alla sporter, även fast det är väldigt små mängder, me ndet är det ju i gymkhana också. Hästar är ju inte byggda för att stå stilla precis.

Jag förstår om ingen förstår min text, för det gör inte jag heller.. Men det jag vill komma fram till är att gymkhana är en bra sport!

2011-12-26 @ 00:11:09
URL: http://onepart.blogg.se/
Postat av: Linnea

Det kommer alltid finnas människor som motarbetar gymkhana, men dom som håller på med gymkhana & förstår hur hästar funkar vet nog bäst! Dom som har något emot gymkhana har nog aldrig gjort det, och därför vet dom ju knappast hru det funkar. Visst kan dom läsa på internet och titta på videos men om dom bara provade gymkhana skulle dom förstå att det inte är fläng o sånt, det är ju ett jättebra sätt att skapa kontakt mellan ryttare och häst. Gymkhana skulle aldrig funka med en OUPPFOSTRAD häst eller en häst som inte tycker det är kul, så självklart tycker inte hästarna som är med att det ä tråkigt! Visst finns det människor utan vett i skallen som använder hästar som inte alls tycker om det, men det är inte ofta man ser det. Oftast brukar hästar som är sega i vanliga fall bli "heta på gröten" (som det stod i en tidigare kommentar) vid gymkhana, det tyder ju på att dom tycker det är kul! Visst, d´gymkhana sliter på hästen, men det gör alla sporter, även fast det är väldigt små mängder, me ndet är det ju i gymkhana också. Hästar är ju inte byggda för att stå stilla precis.

Jag förstår om ingen förstår min text, för det gör inte jag heller.. Men det jag vill komma fram till är att gymkhana är en bra sport!

2011-12-26 @ 00:11:10
URL: http://onepart.blogg.se/
Postat av: Smilla

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2012-09-01 @ 13:24:31
URL: http://allaprivatlan.se
Postat av: Elina

Jag tycker att du har en asgrym blogg! Har du ork så slå även ett öga på min :D.

2012-10-12 @ 09:53:59
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0