Ridskolor?

Återigen ett åsiktsinlägg.. Denna gången om Ridskolor.
Folk som aldrig ridit på ridskola eller som bara haft egen häst hela livet osv har väldigt mycket negativa åsikter om just ridskolor. De ska tydligen vara synd om ridskolehästar, dom får ingen mat, dom blir ridna flera ggr om dagen, dom får inte gå i hagen, ingen mockar hos dom.. Bla bla bla..!! Jag tycker att ridskole hästar är de hästar som har de i princip bäst! Givetvis finns de undantag som alltid, men tänk efter lite själva!

Ridskolehästar får mat VARJE dag i alldeles lagom mängd, för de är väääldigt sällan du ser en mager ridskolehäst. Åtminstone inte på Alleby! Dom får komma ut i hagen varje dag med sina kompisar dom blir ridna o omhändertagna varje dag, förutom på vissa ridskolor då dom får vila på söndagar, och de är väl bara skönt för dom eller? Tror inte de finns några privatryttare som aldrig låter sin häst ha vila? På sommaren går dom ridläger eller vilar, också bra! Dom har fasta rutiner med mat o in o utsläpp, så jag förstår inte problemet?

Varför skulle de vara så synd om en ridskolehäst? De är sällan dom går mer än 2 ridpass om dagen, och om jag hade haft lust o energi o rida mina hästar 2 ggr om dagen hade jag gjort de, för de är väl super?!! Bättre kondis och så spenderar dom mindre tid i sin lilla box. Blir inte mycket bättre.. men som sagt de orkar man ju inte, men på något sett har folk fått för sig att bara för att de är en lektionshäst så är de synd om den? De är de inte...!!
Ridskolehästar är oftast lyckligare än någon annan typ av häst. Är de inte dom hästarna som inte blir ridna o omhändertagna vi ska tycka synd om?

De gör jag, hästar som inte får de mockat, inte blir skodda när de behövs, inte får mat, inte får gå på bete. Dom hästarna skulle jag gärna rädda o sätta på RIDSKOLA. Tänk vilken lyx de skulle klassas som för dom?
Fel o tro att ridskolor skulle ta sämre hand om sina hästar än någon annan. Tack för de.

Välkomna o kommentera, vad tycker ni?

/Caroline

P.s. finns de hästar som inte trivs på ridskola ska man givetvis sälja dem o hitta något annat. Vi sålde precis vår ridskolehäst Sumatra på Alleby för att hon inte trivdes o nu kommer hon o få de bra. !! D.s.


Kommentarer
Postat av: annie

Bra skrivet! :) dom får sjukt mycket kärlek också av alla barn som pysslar om dom och så :)

2011-12-27 @ 12:01:12
Postat av: evelinaa'

Bra skrivet! ^^

2011-12-27 @ 12:26:08
URL: http://evesfoto.webblogg.se/
Postat av: Frida :P

Tycker det är otroligt bra med sånna inlägg för det får verkligen anrda att tänka om ;)

2011-12-27 @ 12:57:05
Postat av: Mathilda

Det är så lyxigt för ridskole hästarna galla fal dem på alleby för dem har det skönt. Mår dem inte bra så undersöks dem detrekt och dem mår gör bra. Drem får mat varje dag har vatten om det bethöfs och alla barnen är ju så snälla.

2011-12-27 @ 12:57:49
Postat av: Amanda

Bar skrivet :D Bego såldes ju för att hon inte trivdes men nu har hon det jätte bar hos Emma-Nellie Örtendahl.

Easter Bego <3

2011-12-27 @ 19:15:20
URL: http://ladyamandas.blogg.se/
Postat av: Elin

Bra skriver!! Det finns ju privat hästar som behandlas sämre en andra ridskole hästar... Ridskole hästarna på alleby har det riktigt bra! Och tänk då ridskole hästar som inte har det så bra och privat hästar som har det sämre en det.. :/

2011-12-27 @ 20:10:02
Postat av: Matilda

Bra skrivet!

Ett exempel är ju faktiskt Leo, han var riktigt mager och vanskött när han kom till Alleby, men nu har han det hur bra som helst! Och även om jag vill köpa honom så har jag ju änså tur som får rida honom! :)

Vissa privatryttare ser även ner på hela verksamheten, alltså alla riidgrupper och så, och tycker att det är "skabbigt" att rida på ridsola. (Skabbig är inte det bästa ordet, men ag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig)

Och dessa snobbiga privatryttare kan ju lika gärna dra åt helvete, alla barn som inte har råd och tid till en egen häst har ju på en ridskola en riktigt stor chans att ha roligt och utvecklas med hästarna, och all gemenskap man får med ridkompisarna och allt det.

Så dom som ser ner på ridskolor kanske ska ta sig en tankeställare innan dom klagar nästa gång!

2011-12-27 @ 21:42:33
Postat av: Hanne

Bra skrivet Carro, håller med dig! Sen finns det ju naturligtvis bättre och sämre ridskolor :-)

2011-12-27 @ 21:55:23
URL: http://coronaonslow.blogspot.com
Postat av: Feelicia

Ja håller med så störande när folk som aldrig varit på ridskola klankar ner på verksamheten, vet privathästar som skulle drömmaa om att bli s ompysslad som ridskolehästarna blir <3

Suma <3

2011-12-27 @ 22:24:50
Postat av: Jag

Jag håller med dig om allt du skriver men det är nog inte bara positivt, jag tror att hästarna VILL ha lite tid för sig själva och det kan bli svårt på ridskola, därav många sura hästar ...

Det är nog rätt svårt att vara ridskolehäst, för de får lite dubbla singnaler av de som inte kan rida så bra, men å andra sidan, många hade inte haft möjligheten att rida utan ridskolor och det finns faktiskt hästar som trivs toppen precis som du skrev!

2011-12-28 @ 10:29:39
Postat av: Jag

Tycker du både har rätt och fel. Alla ridskolor har olika men hos våran går hästarna mellan 3-5ggr om dagen. Det är då allt från 45min till 1timmes lektion per gång. Hoppspecial, sedan dressyr kanske vanlig lektion och avslutar med en handikapp eller tvärtom. Många ridskolor är riktigt bra medans vissa kanske inte alls borde ha igång sin verksamhet. Ridskolan jag rider på är riktigt bra bortsett från att jag tycker hästar som går så mycket kanske kan få lite kraft och inte bara hö?

2011-12-29 @ 16:38:32
Postat av: Emma

bra skrivet! :)

2011-12-29 @ 16:40:10
URL: http://moaemmas.blogg.se/
Postat av: alexandra

så sant så sant :)

bra skrivit också :)



Allt bra med dej ?

2011-12-29 @ 16:44:44
URL: http://gymnaster.blogg.se/
Postat av: Fanny

de är så sjukt sant! jag rider på ridskola för att jag inte har råd med en egen häst. och tänk så bra alternativ en ridskola är då? och där finns det bra ridlärare och hästar till ett mycket billigare pris än vad en häst kostar. så sant de du skrev!

2011-12-29 @ 16:52:34
Postat av: Elin

Ja håller med dig, riktigt bra skrivet! (y)

2011-12-29 @ 17:18:36
Postat av: lovisa

Håller med då jag är aktiv på min ridskola, och eftersom det rör sig folk där om dagarna så ser dom ju om nån häst inte skulle må bra men som i ett privatstall där kan de se ut som det vill för ingen annan är där utan bara dom ägarna.

Så bättre uppsikt än ridskolehästar har få hästar :)

2011-12-29 @ 17:28:08
URL: http://charmigadjuralskaren.blogg.se/
Postat av: Amelia

Helt rätt!! Bra skrivet!^^

2011-12-29 @ 17:32:31
URL: http://varmbloden.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag håller med dig, till viss del. En bra ridskola som sköts på ett professionellt sätt är det inget fel på, snarare tvärt om. Den första ridskolan jag red på, ett litet stall ute på landet med 10 ponnyer och kanske 6 storhästar. De hästarna hade det super bra, rätt mat, stora hagar med sina kompisar, gick två lektioner om dagen, va de gamla fick de vila mer och va dom halta fick dom vila tills dom blev helt bra. De hade små skötare och ja, allt var tipp topp! Men sen började jag på en ridskola mer i "stan" eller vad man nu ska säga. Där blir det bara sämre och sämre, hästarna är gamla och halta, men går tre lektioner om dagen. När de köper en ny häst är det en liten b-ponny som knappt någon kan rida och ofta är dom unga, ca 4år och ska då bli utbildade av okunniga ryttare som är där för att lära sig själva, inte hästen? Alla ponnyer får lika mycket hö, oavsett behov, och alla storhästarna får lika mycket. När kraften tog slut fick alla hästar äta havre, även de som inte klarade av det. Nej, det är inte roligt.



Men man ska inte dra alla ridskolor över samma kam, finns bra och dåliga ridskolor, likväl som det finns bra och dåliga hästägare över lag.

2011-12-29 @ 18:16:55
Postat av: Nelly

Helt rätt! Jag rider på ridskola, tibrobygdens ridklubb, hästarna har riktigt stora hagar, alla hästar går i samma hage, fri tillgång till gräs(ensilage på vintern) i hagen, alla får så mycket mat dom behöver 3 gånger om dagen, inte ens den piggaste hästen går mer än 2 lektioner per dag och alla har vilodag på fredagar.

Jag skulle inte kunna tänka mig nått bättre alternativ för dom hästarna, och alla hästar på ridskolan trivs med det.



Men sen finns det ju sämre ridskolor också.

2011-12-29 @ 18:26:16
URL: http://litenponniii.blogg.se/
Postat av: Matilda

word!

2011-12-29 @ 18:30:02
URL: http://matildaengquist.devote.se
Postat av: Elvira

Jag håller med, på samma gång som jag inte håller med. Det finns bra ridskolor där jag är övertygad om att hästarna trivs. Däremot är antalet dåliga ridskolor obehagligt högt. Inte en enda i Malmö, där jag bor, är speciellt bra. Vissa är bättre, andra sämre, men överlag - nej. I genomsnitt går de flesta ridskolehästarna i Malmö ute i hagen kanske... 3 timmar per dag. Somliga fler timmar, mindre på några. Då snackar vi inte stora gräshagar, utan 20x20m på grus, på flera av ridskolorna. Många står dessutom i spilta.

MEN! Däremot, om en ridskolehäst har turen att hamna på en bra ridskola - då är jag övertygad om att den har alla tillgångar den bör ha, för att kunna trivas utmärkt.



En kommentar till "Jag" som skrev om sin ridskola här ovan. Enligt lag är det inte tillåtet att en ridskolehäst går lektion mer än 2,4 h per dag. 3-5 lektioner om dagen är med andra ord väldigt, väldigt mycket. Ville bara få dig uppmärksam på det, så att du har möjlighet att byta ridklubb och sluta stödja deras förhållningssätt till sina hästar - ifall du vill. :)

2011-12-29 @ 18:55:36
Postat av: Evelina j'

Bulycke sköter sina ridskolehästar riktigt bra också :) säljer dom som inte trivs o.s.v! ;) mockas flera gånger om dagen kan ja lova, har praoat där haha och alla har precis så mkt mat dom behöver och hage 9-12 ungefär, då får dom lunch och så går max 3 lektioner om dagen och sedan mat på kvällen igen

2011-12-29 @ 19:03:58
URL: http://honevelina.blogg.se/
Postat av: Anna Wingårdh

Väldigt bra skrivet Carro! Håller med dig till tusen!

2011-12-29 @ 19:41:41
URL: http://awp.blogg.se/
Postat av: Anonym

Eller hur! Kolla bara på "min" ponny , hon är ridskoleponny och hon har fan aldrig mått bättre nu. Hon har de grymt!

2011-12-29 @ 21:48:31
URL: http://hillaryochfleur.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Till elvira: Du har nog inte varit på alla ridskolor i Malmö då, för jag rider på Örestad och våra hästar har det väldigt bra. Alla får vara ute varje dag och går oftast inte mer än 2 timmar per dag. Våra hästar blir omskötta varje dag och får mat som de ska, och de hästar som behöver specialmat får även det. Det enda som finns att klaga på är att vi har både spiltor och boxar. Vilket även det ska göras om, vi ska få nya stallar och ta bort alla spiltor och bygga boxar. Så lite mer info får du nog skaffa innan du skriver sånt! Men absolut, vissa hästar trivs helt enkelt inte på ridskola, hur bra de än har det.

2011-12-29 @ 22:04:23
Postat av: Anonym

Jo men lika så som det finns bra och dåliga häst ägare finns de bra och dåliga ridskolor. Sett ett extremfall där min kusin rider i Finland på en riktigt dålig ridskola. Det var dåligt med halm i boxarna, det var smutsigt i krubbor och liknande. En häst hade cancer tumörer men den gick på ridskolan ändå. Då min kusin påpekade det så sa de att den inte led av det. Sedan var det en 30 åring som var riktigt mager men som fortfarande gick på ridskolan. Det fanns ett privatstall där också men där såg det helt annorlunda ut kan jag säga. Så det finns ju dåliga ridskolor också.

2011-12-29 @ 22:32:17
Postat av: Elsa

grymt skrivet !!



på min ridskola går dom rid läger ngra veckor sen på sommar bete i 3-4 veckor.

jag förstår inte vad det är för problem med ridskolor.

det finns bra det finns dåliga , men dom flesta är ju faktist bra.

min ridskola har väldigt dålig ekoomi dom flesta har bytt till östadkulleridskola.

men dom ger inte mindre mat för det dom höjer istället kostnaden på att hyra häst från 100-120 :-



du skriver sjukt grymt !!! :)

2011-12-29 @ 23:04:13
URL: http://www.elsahillberg.devote.se
Postat av: Sara - Häst&Ponny ryttare och hoppyfotograf

Grymt skrivet Carro!

Håller med dig. Finns ju även sämre ridskolor men de finns nog inte så många!

2011-12-30 @ 01:06:06
URL: http://hoppsmurfen.blogg.se/
Postat av: Kajza

Bra skrivet. Äntligen ett vettigt inlägg som ridskolor!



Jag kan bara tala för de ställen som jag vrit på, men jag hr samma erfrenheter som du. Ridskolehästar har mat på bodet varje dag, får ordentlig motion regelbundet, veterinär och hovvård vid behov, samt daglig utevistelse, hästkompisar och rutiner, vilket nog är det allra viktigaste...

Men det finaste med ridkolehästen är nog att dom skänker glädje till så många, bara genom att leva och andas. Vad vore vi utan våra ridskolor??

2011-12-30 @ 11:35:16
URL: http://dumlesdagbok.blogg.se/
Postat av: Alva

Jo, det är sant! Vi har en ridskoleponny som heter Knekt, han är ungefär 20 år. En gammal och bestämd herre som testar ryttarna. De på ridskolan tyckte att han skulle få komma till ett privathem och få vila eftersom han var 20 år. Men när han kom dit så mådde han jätte dåligt, han trivdes på ridskola, att bocka av ryttarna var visst kul! ;D

2011-12-30 @ 17:20:24
URL: http://ponnyalva.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jättebra inlägg :) Håller helt med!

Men det finns ju undantag också som du skrev. Det finns ridskolehästar som har det mindre bra än andra. Och så finns det hästar som inte trivs som ridskolehästar. Fast då hoppas jag att dom gör något åt saken! Där jag rider vilar hästarna Lördag och söndag tror jag ;) Kul med åsiktsinlägg!

2011-12-30 @ 17:57:34
Postat av: Frey

Man har sätt båda delarna, på gott och ont. Många hästar har det toppen, men vissa detaljer förtydligas inte. I många fall går vinsten före hästarna. Vet inte hur många hästar som tas bort i onödan pga fel behandling som exempel. Det går egentligen inte att jämföra ridskolehästar till privathästar, allt beror på var idioterna till människor befinner sig.



Jag älskar ridskolor, skulle själv kunna tänka mig att ha en i framtiden. Men det är så mycket genomskinligt på så många ställen. Som sagt på gott och ont, går inte att jämföra. Och att säga att de flesta är bra respektive dåliga kan man ju inte riktigt heller göra, om man nu inte befunnit sig i samtliga.

2011-12-31 @ 00:29:21
URL: http://trulsdottern.wordpress.com
Postat av: Sanna Adamsson

det som du skriver är HELT rätt!

Dom flesta hästar och ponnyer trivs mycket bra på ridskolor. Där jag rider vilar dom hela fredagen och på lördagen efter 11.

Det var ett bra exempel för några månader sen, då var det en häst (Spöket heter han) som kanske skulle säljas, han såg inte ut att trivas alls. Då fick dom som kanske skulle köpa honom låna hem Spöket några veckor. Han skulle få det jättebra, stor box osv, men han trivdes inte alls där heller, han blev aggressiv och gick nästan inte att ha att göra med.

Han skickade tillbaka till ridskolan och han blev mycket snällare, och man ser hur bra han trivs!

Han trivdes alltså bäst på ridskolan trots allt...

Jättebra blogg btw!



2011-12-31 @ 12:07:45
URL: http://sannaadamssons.blogg.se/
Postat av: Anna

Allt stämmer ju, jag har en egen häst som jag fick ganska nydligt. Jag rider fortfarande på ridskola för att jag vill ha hjälp att lära mig mer, dom som aldrig ridit på ridskola (dom som oftast säger att de är "dåligt") vet ju inte hur bra de är att få hjälp med saker å ting :D

btw fin blogg :DD

2012-03-24 @ 14:51:56
URL: http://lulearyttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0