Av med pälsen!

Hej igen allihopa!
Nu börjar det bli kallt ute, och många av hästarna sätter päls så man knappt ser att det är en häst under. Bland annat är Misti expert på att sätta päls, jag har redan klippt henne 3 gånger i år och det är dags idag igen!
När jag klipper brukar jag antingen Helklippa eller Filtklippa - då man lämnar päls på rygg och kors där hästen är extra känslig. Denna klippning funkar bäst på Misti trots att den inte är så himla snygg eftersom hon har en tendens att bli väldigt stel över ryggen när hon blir kall och då blir sadeltvånget värre...

Jag har en superbra maskin som är ganska stor av märket heiniger och klipper Misti på ungefär 1,5 timma om jag ska klippa hela hästen.


Ni som har egen häst, hur brukar ni klippa era hästar? Och hur lång tid brukar det ta?


Fina Caroline och Patriks


Helklippning, allt hår på hästen klipps av förutom man och svans. Klipper man hästen på detta sätt måste man vara nogrann med att täcka hästen ordentligt så den inte fryser eftersom den inte har någon päls att hålla värmen med. Vanligaste klippningen på tävlingshästar eftersom den är väldigt snygg.


Halvklippning. Här sparas pälsen på rygg och rumpa samt bakbenen och huvud. Funkar bra på hästar som inte rids superhårt varje dag eftersom de får behålla pälsen på de känsligare områdena.


Jaktklippning. En variant på helklippning där man sparar en ruta på ryggen för att förhindra skav från sadeln. Man brukar även låta bli att klippa ben och huvud när man klipper jaktklippning.


Filtklippning. Detta är min favorit förutom helklippning eftersom man klipper bort pälsen där hästen svettas som mest men behåller päls över rygg och kors som är hästens känsligaste delar för kyla. Inte alls lika snyggt som helklippning, men väldigt fuktionellt!
/ Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0