Munsboro... ?

Munsboro-ponnysar har vi nog alla hört talas om, oftast mycket framgångsrika ponnysar i såväl dressyr som hoppning. Bland annat har vi Jacobs Ling-Vannerus gamla ponny Munsboro Destiny som var med i ponnyakuten för några år sedan om ni minns detta?
Munsboro är ett stuteri på Irland som föder upp ponnysar som de sedan exporterar till resten av Europa, och dessa ponnysar är minst sagt eftertraktade och ses runt om i hela Sverige. På hästnet finns just nu 10 stycken Munsboroponnysar tillsalu, där åtminstånde hälften av dem har startat MSV b i hoppning, och tre av dem har gått SM. Jag tycker det är rätt fantastiskt att ett stuteri kan lyckas producera så himla många bra ponnysar och undrar självklart hur ärlig denna uppfödning är. Men jag säger ingenting så har jag ingenting sagt ;)
Irland är förövrigt väldigt kända för att föda upp bra ponnysar med god teknik inom hoppningen och bra gångarter. Däremot är hästar från irland överlag väldigt tufft tagna redan från tidig ålder och har därför ofta stor respekt för människor - i många fall framförallt män. Det är ju faktiskt få länder som har så bra hästhållning som Sverige har, men jag tycker att det är sjukt att det får vara sämre.
Har ni stött på några munsboroponnysar någon gång?
/ Therese
Min favorit av Munsboro-ponnysarna som ligger tillsalu på hästnet just nu. En valack född 1999 som har gått SM i dressyr både lag och individuellt. Annonsen hittar du här

Kommentarer
Postat av: elin

Har nicolai ägt destiny?? trodde bara det var jacob som hade ägt han/ hon :P

Min kompis Elina har en Munsboro ponny :) fast det visste du säkert :P

2011-11-14 @ 22:43:26
Postat av: Anonym

Elin, självklart har du rätt. My Bad! Detta är ändrat nu.

2011-11-14 @ 23:01:40
Postat av: Hanne

Där gav du mig en tankeställare!



"Däremot är hästar från irland överlag väldigt tufft tagna redan från tidig ålder och har därför ofta stor respekt för människor - i många fall framförallt män"



tycker jag känner igen det där.. Man känner ju sig rätt maktlös när man inte vet vad som egentligen hänt i sin bästa väns liv liksom -varför de beter sig som de gör.

2011-11-15 @ 11:56:24
URL: http://coronaonslow.blogspot.com
Postat av: elin

hihi ;)

2011-11-15 @ 14:58:45
Postat av: olivia

EN häst på vår ridskola heter Munsboro Euro Cent :)

2011-11-15 @ 21:54:52
URL: http://everythinghorzes.blogg.se/
Postat av: Emelie

stuteriet munsboro har så att alla hästar går gemensamt oavsett kön och dem betecker alltså det sto som dem vill. Man vet aldrig vad det blir. Men tror att om hästarna själva får bestämma sig för vilka dem vill betecka så blir det ofta bra kombinationer eftersom hästarna allt som oftast väljer det som passar dem själva bra.

2011-11-16 @ 10:17:47
Postat av: Therese, TACC

Emelie, Jag är ytterst tveksam på att hästar väljer "partner" efter deras egenskaper inom hoppning eller dressyr - däremot kan jag hålla med dig om att kombinationen kan bli bra rent psykiskt. Dock tycker jag fortfarande att det är lite lurigt att de lyckas få fram så himla många bra ponnysar, men det är ju bara jag det ;)

2011-11-16 @ 10:28:36
Postat av: emelie

Hej, Menade inte att dem väljer efter sina egenskaper utan att jag tror att när hästarna får välja själva och inte vi människor bestämmer vilka gener vi skall korsa så blir det bra. Och då väljer dem inte egenskaper utan det handlar om andra kriterier. Problem tror jag uppstår när vi ska lägga oss i och försöka korsa olika gener för att få den optimala hästen till den gren vi utför.

Hoppas du förstår vad jag menar

2011-11-16 @ 22:53:54
Postat av: Josefin Boman

Hejsan! Jo jag själv har haft Munsboro ponnysar eller jag har och jag kan säga att det nog är dom mest framgångsrikaste ponnysar jag oxå haft! Alla har gått SM och hoppat MSV A hade även en som gick MSV B dressyr och MSV A hoppning! Jag är galet kär i Munsboro hästarna då dom har sååååå stor kapacitet! Just nu har jag Munsboro Curly som går MSV B (kat. C) och en D-ponny som inte är från Munsboro "sortimentet" och jag kan inte ens gemföra deras kapacitet trotts att dom går samma klasser! Munsboro är helt klart så värda pengarna! Och man kan göra precis allt med dom ;) Min åsikt iaf!

2012-02-23 @ 11:25:17
URL: http://jossebomanutveckling.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag är just nu fodervärd på bästa ponnyn någonsin nämligen Munsboro Drummer som är hur snäll som helst ❤️

2014-01-18 @ 17:40:44
Postat av: Alice

Hej jag har en munsboroponny som heter munsboro may du kanske har hört talas om henne

2014-01-23 @ 21:11:16
URL: http://alicejonssonhorse.blogg.se
Postat av: Anna

Har varit stolt ägare av en munsboro ponny :) han stod på Irland när vi köpte honom.

2014-03-08 @ 15:05:45
Postat av: Marie Thyren

Min dotter har en b-ponny som heter Munsboro Toyboy och han är en helt underbar liten ponny som vi älskar båda två!

2014-07-11 @ 11:44:07
Postat av: Tilde

På min ridskola så finns det två stycken Munsboro hästar (Loyd och Fillippa tror jag) och jag har läst i en tidning förut om en Munsboro och precis nu så läste jag i Häst&Ryttare om en Munboro Albin och kände mig tvungen att kolla upp vad alla dessa Munboro var för några och hamnade här :)

2015-04-23 @ 21:41:52
Postat av: Evelina

En i stallet där jag står har en häst som heter munsboro Thor tror jag googla så kan se se bilder. Dom har även en blogg ryttarnal.blogg.se 😊

2015-08-04 @ 11:30:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0