El Misti

Då vi har fått önskemål om att lite mer noggrant beskriva våra kära fyrbenta vänner tänkte jag dra mitt strå till stacken och berätta om min pärla - El Misti. Många känner nog mer igen henne som Mips eller Misti som hon mer vardagligt kallas, även Buffeln brukar vara ett populärt namn då hon brukar var lite för brötig i stallgången emellanåt och puffar till med mulen på alla som kommer i närheten, haha.

Misti är ett sto född 2002, uppfödd och uppväxt i en liten ort som heter Sjuntorp som ligger en bit utanför Trollhättan utav Claes Peterzén med familj. Hennes pappa är den danska hingsten Aston (e. Akhaan' Z) och på modersidan ser vi ett renrasigt fullblod. Då jag har bra kontakt med Claes och framförallt med Maria som är Mistis gamla ryttare vet jag ganska mycket om henne vilket jag är otroligt glad över då Misti kan vara lite svår att förstå sig på emellanåt...

Redan under inridningsstadiet visade sig Misti vara en speciell individ som helst inte behöll sin ryttare på ryggen. Dockor byggdes för att vänja henne vid den hemska tanken att behöva bära runt på en ryttare hela dagarna, men man insåg snart att problemet satt djupare än så och Misti blev diagnostiserad med "problembeteendet" sadeltvång.

För er som inte vet vad sadeltvång är så går det att jämföras med en sorts klaustrofobi (instängningsfobi) som slår till när hon får sadel och ryttare på ryggen. Dom gångerna hon får "anfall" exploderar hon helt enkelt i en rad gigantiska bocksprång och man kan verkligen se skräcken i hennes ögon. Good luck att sitta kvar säger jag bara!

Under sina 9 år på jorden har Misti hunnit prestera ganska mycket, hon har startat flertalet felfria 120 rundor i hoppning och även startat en 130 cm runda med Jacob Hällström på ryggen (Vinnare av Hunterklassen på Falsterbo i år).

Jag har ägt Misti sen slutet på maj år 2010, alltså ganska snart 1 och ett halft år. Dock har både jag och Misti hunnit med att vara skadade några månader var, så jag har väl ridit henne sammanlagt ett år nu. En fantastisk individ som jag fullkomligt älskar att arbeta med alla dagar i veckan. Med en personlighet som sticker ut, ett starkt psyke i rätt situationer och arbetsvilja utöver det vanliga är detta en häst som jag hoppas ska ta mig upp i klasserna, och mitt mål är att starta 130 cm och eventuellt någon 140 cm klass. Det får framtiden helt enkelt avgöra!
En sak vet jag iallafall - Den här hästen gör mig lycklig. Varje dag. Mer än så kan man inte önska.
/ Therese
Misti som föl

Misti under "ryttare", haha. Olga tror jag att hon hette!
Misti som unghäst

Misti och jag, Första provridningen.

Min och Misti's första tävling tillsammans

Min och Misti's första sommar tillsammans, Sommaren 2010.

Misti på tävling i våras. Första tävlingen efter mitt skadeuppehåll på 4 månader.

Prisutdelning i somras

Bulycke för två helger sedan

Bild från igår. Vackra vackra vackra!

Kommentarer
Postat av: Helena :)

Vackra hästen<33

Grym blogg btw!<3

2011-10-13 @ 19:55:20
Postat av: Maria

Åhh.. som alltid när jag läser om hur du berättar om Misti och er så ryser jag! Är så otroligt glad att hon hittade dig! ;-) Fortsätt blogga! SÅååå kul! Massa kramar till er!

2011-10-13 @ 20:02:46
Postat av: Mathilda

Hon är så underbart vakert sto

2011-12-26 @ 15:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0