Slutet på ännu en dag,

Just nu sitter jag och gömmer mig på mitt rum eftersom min syster har två engelska utbytesstudenter här som jag verkligen inte orkar prata med. Balettdansöser är dom båda två - smala som två små stickor. Crazy!
Red Misti en liten stund idag, visade sig att det inte var en jättebra idé eftersom jag mår mycket sämre nu igen. Men det var det värt! :)
Idag var vi sjukt många i ridhuset samtidigt, och jag tycker att det många gånger kan vara svårt att få något seriöst arbete gjort då - framförallt i galoppen. Det finns liksom inget utrymme att göra något alls. Jag tänkte därför ge er ett tips på en stärkande övning som endast är på fyrkantspåret, helt perfekt att arbeta med en dag som denna när man inte har så mycket utrymme att rida på.
Fatta galopp och hitta en bra galopprytm innan du påbörjar övningen. Vid A. som jag har markerat här ovan på min fina paintskiss ökar du galoppen ordentligt och känner att hästen svarar för hjälperna och tar för sig framåt utan att tappa balansen och gå ur den formen du har hittat tidigare under passet. Vid B är det dags att samla hästen igen, målet är att hästen för lätta hjälper ska svara bakåt och lägga mer vikt på bakdelen. Många hästar tycker dock att detta är svårt och faller hästen in i en korsgalopp eller till och med byter galopp är inte detta hela världen och inget att brusa upp sig över. Nyckeln till framgång ligger istället i upprepning - detta är en övning som jag arbetar lite med varje dag. Ungefär 5 repetitioner i varje varv kan vara lagom till en början, och tänk på att inte kräva perfekta samlingar av din häst i början!

Problem 1. Min häst fortsätter bara springa som en tok, hur ska jag göra?
Om hästen inte tar dina förhållande hjälper kan detta bero på att ni helt enkelt inte är redo för denna övning ännu, eller för att hästen inte har respekt för din hjälpgivning. Testa att inte öka så mycket för att succesivt trappa upp ökningen för att undvika en stressad häst.
Problem 2. Jag får verkligen inte fram min häst, utan galoppen är den samma hela tiden... Hur ska jag göra?
Mitt tips är: Rid på till hästen lyssnar! Om det så tar ett helt varv innan hästen ökar så är det var som krävs. Försök att arbeta för att få hästen lyhörd för dina skänklar precis som att den ska ta förhållningar på ett bra sätt.
Misti brukar inte ha några problem med att öka galoppen, snarare tvärt om ;)

Kommentarer
Postat av: sandra

ja iwa är rätt svår att få fart på.. :(

2011-10-17 @ 20:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0