Svenska Ridsportsförbundet - ett skämt?



Jag vet att jag sa godnatt i förra inlägget, men jag kände mig helt enkelt tvungen att blogga om det här efter att ha fått tillgång till mer information.

Som många säkert har märkt har det under de senaste dagarna varit en sjuhelsikes debatt om de nya priserna på ryttarlicencerna efter budgetreleasen den 6 oktober. Här föreslår Ridsportsförbunden en höjning på 100% av de internationella licensen (från 2000 kr till 4000 kr per år), en borttagning av lokallicensen och istället ett licens som gäller för alla tävlingar inom nationen. Prisförslaget på denna licens ligger runt 1000 kronor per år, och från dagens gällande Licens som kostar 200 kr är detta en höjning på 500 %.
Till dom som inte tävlar så mycket försvarar sig ridsportet med att släppa så kallade "Dagslicens" som kommer att kosta ungefär 200 kr per dag.
För samma belopp som vi tidigare kunde tävla ett helt år på kommer med andra ord ryttare nu kunna ta del av en dags tävling.

För er som inte tävlar så mycket är ryttarlicens något som tävlande ryttare måste lösa varje år. Detta licens står registrerat för den klubb man tävlar för (jag har till exempel löst licens för Alleby Ridklubb) och måste precis som medlemsavgift för klubben du tävlar för vara betald för att du ska vara försäkrad när du vistas på en tävlingsplats.

Det finns bara ett ord som kan beskriva vad jag tycker om ridsportsförbundets handlingar, och det är ordet kaos. Ridsport, som redan idag är en fruktansvärt pengaätande sport, är för många alldeles för dyr att syssla med.
Hur ska det då bli när något som är en skyldighet och ett måste för varje svensk ryttare att lösa för varje år höjs med helt sjuka siffror?
Och hur många klubbar kommer nu att få avstå från att arrangera tävlingar då det inte finns tillräckligt många licencierade ryttare i området som vill vara med och delta?

För många spelar inte prishöjningen särskilt stor roll, skillnaden på 200- och 1000 kr är inte mer än några timmars arbete, men för vissa är de 800 kronorna vad som behövs för att klara stallhyran en månad.
Och kämpar inte ridsporten för att bli en öppen sport där alla är välkomna oavsett årsinkomst?
Och om vi sätter det i det stora hela, om ridsportsförbundet tjänade ungefär 40 miljoner förra året på de 200 000 licencierade ryttarna runt om i landet skulle det nästa år betyda att de skulle tjäna 200 miljoner kronor. En ökning i inkomst på över 300 %.  Vad ska ni med alla dessa miljoner till? Förbättringarna som ni tidigare lovat ska bli av har det ju iallafall inte blivit mycket med.

Nej, Ridsportsförbundet, öppna ögonen och se att ridsporten redan är urpumpad på pengar.
Vill ni behålla ridsporten som en växande sport får ni ta och tänka om.
/Therese


Kommentarer
Postat av: Hanne

Bra skrivet!

Tack gud att jag inte tävlar.. Min redan tomma plånbok hade varit som ett svart hål känner jag...

2011-10-10 @ 22:49:55
URL: http://coronaonslow.blogspot.com
Postat av: Carro

True story, så gnäller Ridsportförbundet på attridsporten får för lite uppmärksamhet i media men va tusan de är ju snart ingen sport bara en jäkligt snobbig grej.

2011-10-10 @ 23:58:50
URL: http://fleke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0