Träningstips

Godmorgon alla läsare!
Nu har jag vaknat och ser fram emot en dag i ledighet,
ska blandannat försöka få städat mitt rum tänkte jag och eftersom det är fint väder kan jag lova lite bilder på Misti i eftermiddag, och förhoppningsvis även en film om det kan vara intressant ? :)
Förut satt jag och funderade på hur upplägget av Mistis träning skulle se ut den kommande veckan, och vad jag tyckte att jag behövde öva på. Just nu ligger mitt fokus på att få en väldigt lyhörd häst i alla situationer eftersom hon har en tendens att stänga av mig lite inne på tävlingsbanan osv. Detta tränas upp med hjälp av varierad ridning och mycket övergångar, men ibland kan det vara svårt att hitta inspiration ändå.
Därför tänkte jag dela med mig av lite övningar som jag tycker är super att träna just detta på och som jag har blivit rekommenderad av min tränare att träna på. Varning för sjukt långt inlägg! Haha
OBS! Måtten som är angivna är för stor häst, för ponny kan ni behöva anpassa avståndet beroende på storlek.

/ Therese


Bomövning 1.
Detta är steg 1 och ett av de mest okomplicerade sättet att träna hoppning på. "Hindrerna" består av låga plank vilandes på sockerbitar eller stöd, tänk på att det inte är höjden som är viktig i dessa övningar utan snarare hästens lyhördhet. När jag tränar brukar hindrerna vara max 40 cm höga.
Mellan dessa tre hinder ska det vara 12,5 m, lättast är att placera dom på mitten av någon långsida men för högre svårighet kan man till exempel välja att ställa dom på medellinjen så man inte längre får någon hjälp av väggen med att rakrikta.
Börja sedan rulla över dessa hinder, Målet vi strävar efter är att hästen på tre jämna galoppsprång ska förflytta sig emellan hindrerna, med stöd i handen och respekt för skänkeln utan att bli hetsig. Har du istället en lat häst som inte vill gå fram? Våga rida an övningen med lite mer action och gör hästen positiv på uppgiften med hjälp av tydligt beröm när den gör rätt.
Nästa steg och snäppet svårare är sedan att börja variera galoppsprången i övningen. Du kan till exempel välja att gå på 4 galoppsprång rakt igenom, eller 3 galoppsprång mellan de första hindrerna och 4 mellan de två sista. Variationen på denna övning är oändlig trots att den är så simpel att bygga fram, därför rekommenderar jag den starkt!
Bomövning 2.
Här vidareutvecklar vi övning 1 och börjar istället arbeta med riktiga hinder. Hindrerna längst ut i kanterna är räcken och hindret i mitten är en oxer. Jag rekommenderar att när man börjar träna på denna övning ha låga hinder (50-80 cm) eftersom det är en utmaning för såväl häst som ryttare.
Avståndet mellan hindrerna är 15 m respektive 18 m, och för stor häst betyder detta 4 respektive 5 galoppsprång. Oxern ska byggas pararell och med markbommar på båda sidorna så övningen kan hoppas åt båda håll.
Svårigheten i denna övning är inte bara att få jämna galoppsprång, utan här har vi också påverkan på hinder. I mitt fall där jag har en häst som älskar att hoppa har jag inga problem att få henne att räcka till på det lite längre avståndet (18 m) men däremot har jag svårt att få ihop henne mot räcket om jag hoppar i vänster varv eftersom hon suger hinder ganska ordentligt.
Min häst bara springer igenom övningen, vad ska jag göra?
Många har problem med att hästarna blir lite övertända vid hoppning, och många gånger kan det bli ett riktigt stort problem. Var inte rädd för att säga ifrån och var konsekvent, känner du att hästen inte tar dina förhållande hjälper kan det vara bra att lägga in en övergång eller till och med göra en halt där du känner att problemet uppstår. Ibland måste man säga ifrån!

Min häst står emot hinder och jag har svårt att få den att räcka till, vad ska jag göra?
Vissa hästar är många gånger alldeles för nonchalanta för att ta tag i hinder och bjuda till, och detta visar sig tydligt i denna övning. Arbeta mycket med tempoväxlingar på långsidan som hindrerna inte står på, och uppmuntra hästen till att ta för sig in mot hinder. Rulla på övningen ett par gånger och när du tycker att ditt arbete går igenom kan det vara bra att avsluta så hästen får en positiv bild av hoppningen - och att det är riktigt roligt att hoppa.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Grymt inlägg!:) tacksamma tips

2011-10-11 @ 23:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0