Kritik?

Hej allihopa!
Kom precis upp efter en god lunch (vid den här tiden - katastrof jag vet). Blev iallafall en pastasallad med räkor, helt sjukt gott faktiskt!

Misti gick s-å j-ä-v-l-a b-r-a idag. Jag ville aldrig sitta av. Älskade, älskade, älskade!
Skulle egentligen ha ridit ut en sväng med Caroline och Sandra, men efter att ha kommit ungefär 50 meter och hunnit med tre nära döden upplevelser på två supernerviga Misti och Ninja gav vi upp den idéen och red hem istället. Blev istället lite dressyr i paddocken och Misti gick helt fantastiskt bra. Åh!

Jag har funderat på en sak idag, och det är om det är okej eller inte att kritisera andra människors ridning. Nu menar jag självklart inte när en tränare kommer med synpunkter på hur sin elev rider, utan snarare den kritik som ges mellan ryttare eller från åskådare till ryttare.
Visst är det självklart att vi måste tåla att ta emot kritik, det är en del av livet. Alla människor har åsikter om hur saker ska skötas - och jag tycker att det är en självklarhet att alla ska få säga vad dom tycker! Men sen tycker jag också att det är otroligt viktigt att välja sina tillfällen då man ger kritik, och också att man faktiskt klarar av att lämna vissa saker osagda. Vi behöver alla en push i rätt riktning emellanåt, och jag tycker personligen att det är otroligt roligt att få höra vad andra människor har att säga om min ridning, så länge kritiken kommer ut på ett bra sätt. Självklart är det aldrig roligt att höra "Du suger och din häst är förbannat dålig", men ibland kan det vara precis det man behöver för att komma tillbaka i rätt riktning igen. Däremot är jag nogrann med att välja ut vilka tips och råd som jag verkligen tycker stämmer, och vilka som jag istället låter gå in genom det ena örat och ut genom det andra. Det är ju trots allt JAG som rider min häst, och förhoppningvis också JAG som vet hur den fungerar, därför är det också bara JAG som känner om kritiken är relevant eller inte.

Jag tycker att det är otroligt viktigt att både kunna ge och ta kritik. Utan det blir vi aldrig någonsin bättre. Vissa människor är rent ut sagt grymma på att ta kritik, andra (typ jag) är lite sämre på det. Dock är det är något som alla tillslut måste lära sig för att kunna prestera på hög nivå. Det finns ett enkelt och något uttjatat citat som lyder "Ensam är inte stark", och det stämmer faktiskt ganska bra på det här. Jämför din egen kunskap med resten av världens, den är ganska minimal eller hur? Våga öppna dina sinnen och ta emot kritik, välj ut det du känner att det här vill jag jobba med, och se till att det snart inte finns någon kritik kvar att ge istället för att brusa upp och känna din värdelös. Vi är alla unika och kort sagt jävligt bra på vissa saker, använd dessa bra saker för att stärka varandras svagheter!

/ Therese

Titta tillexempel på dessa 4 ryttare. Här har vi 1000 olika styrkor och säkert 1000 olika svagheter. 
Men tillsammans väger det starka upp det svaga, precis så som ett lag ska fungera.

Kommentarer
Postat av: Julia

Mycket välskriven och klok text.

2012-04-08 @ 20:49:10
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0