Hjälptyglar, åsiktsinlägg

Har tänkt och göra ett åsiktsinlägg som är lite annorlunda idag, alltså fakta blandat med egna åsikter kring olika hjälptyglar! Hoppas ni gillar de!

Gramantygel.

En optimalt använd gramantygel förflyttar vikt till bakdelen och ger en ökad aktivitet och anspänning i hästen. Om man använder gramanen på fel sätt, till exempel rider enbart på den utan kontakt på den vanliga tygeln, får den motsatt effekt. Hästen kommer då i framvikt och ökar belastningen på frambenen.
En gramantygelligger som en extra tygel o din hand och går sedan till bettet, genom bettringen och ner till sadelgjorden mellan frambenen eller till sidan då den också kan fästas i sadelgjorden fast vid skänkelläget.

I min mening är gramantygel en jättebra hjälptygel om du kan rida med de, vet du inte hur man gör för att den ska användas på rätt sätt eller hur man rider med den så ska man INTE rida med den utan instruktör som hjälper dig, den kan ge mer skada än hjälp. Jag har i övrigt inget emot gramantyglar tycker folk ska rida med om de behövs, dock ska den ju inte överanvändas, de ultimata är ju o endast rida med den vid de få tillfällen när de behövs. Så ta de vackert!

Tidermantygel.

Tidemantygel funkar som en graman, blir dock lite stummare och mer fast. den går mellan frambenen upp till bettet och sitter sedan fast i tygeln istället för till handen som en graman. Vilket gör att de är som en fast graman. Används ofta på lektionshästar på starka hästar eller hästar som slänger mycket med huvudet har jag märkt.

Har faktiskt inte ridit med Tidemantygel själv sen jag gick på ridskola som barn i typ 8 årsåldern så jag har inga direkt åsikter och någon direkt kunnighet om den i helhet, men jag tycker dock att de blir för stummt genom o ha sett andra rida med de, jag tycker man hellre ska föredra en gramantygel som hjälp att få hästen o hitta rätt stöd eller om den slår med huvet välja en martingal? De är vad jag tycker iallafall, varken martingal eller graman blir lika fast o stum.

Martingal


Martingal används för att hindra hästens huvud från att höjas över en viss punkt och används på hästar som har en benägenhet att gå med huvudet högt i luften. Den fästs i sadelgjorden och löper mellan frambenen till bröstet där den förgrenar sig i två lika långa remmar med en ring i var sin ände där man skall föra in tränsets tygel (kallas löpande martingal, sitter den fast i nosgrimman i stället för i tyglarna kallas den fast martingal). Den hålls på plats med en rem runt hästens hals. Om hästen höjer huvudet över normalt läge spänns martingalen och drar till i tygeln varvid bettet i munnen påverkas och förhindrar hästen att höja upp huvudet. Härigenom förmår man hästen att hålla huvudet sänkt.
Löpande martingal har ingen effekt såvida hästen inte höjer huvudet över den punkt då hjälptygeln börjar verka eller om ryttaren inte håller emot i tygeln och den stör alltså inte hästen när tyglarna hänger eller när den inte höjer huvudet. Den spänns helst inte för hårt under jaktridning eller hoppning utan bara tillräckligt för att skydda ryttarens ansikte från hästens bakhuvud om den plötsligt slår upp med huvudet.

Jag tror martingal måste vara den absolut vanligaste hjälptygeln hos hoppryttare, jag tycker den håller huvet på plats alltså, inte i någon form eller så utan bara på plats, man får ett bättre stöd och jag får känslan av mer kontroll med martingal, då menar jag den med löpande ringar. Jag väljer själv vääääldigt sällan och rida utan martingal, men de händer, dock hoppar jag typ aldrig utan de för då känns de som att hästen är fri o göra precis vad den vill! (; Dock fast martingal är jag helt emot, jag tycker att du kan ta hjälp av de vid korta tillfällen om hästen verkligen behöver de för hästens o ryttarens hjälp o säkerhet, men aldrig något jag anser man ska rida med varje dag.. Icke icke, haha oj vad mycket de blev om martingal! Märks att de är de jag använder mest va! (;

Halsförlängare

Halsförlängare är ett elastiskt band som fästs genom bettringarna, runt hästens nacke och i sadelgjorden, antingen på sidorna eller mellan frambenen för att mana hästen att söka sig framåt neråt med huvudet.

Anser att en halsförlängare är de ultimata för dig som inte kan rida med graman eller för dig dom har svårt o få din ponny o häst o arbeta på rätt sätt utan att tvinga den, här är verkligen ordet hjälptygel så korrekt, de hjälper dig på traven! 5 av 5 toasters eftersom den är elastisk också! Kan också ofta ses på lektionshästar som är lite jobbiga med sitt huvud, helt klart bättre än en tidemantygel i mina ögon!

Chambon

Chambontygel som endast används vid longering. Den inverkar på hästens nacke och mun vilket gör den hästen benägen att söka sig nedåt med huvudet. En chambon fäster man mellan frambenen i en longeringsgjord och sedan upp till ett nackstycke där det finns en ring på varsin sida, genom ringen och sedan ner till bettet. Chambon används för att gymnastisera hästen.

Kan inte särskilt mycket om Chambon, har heller aldrig användt de, men när jag läser om de får jag e bra uppfattning, känns som att den fungerar på ett schysst sätt för o få hästen o arbeta vid longering!

Goghtygel
Goghtygel fungerar på samma sätt som en chambon men används vid ridning istället. Den verkar genom tryck på både hästens nacke och bett, men hästen kan sträcka huvudet och halsen framåt och neråt utan att hindras av hjälptygeln. Den har dock 3 olika lägen o fästas i, alltså 3 olika "hårda" lägen, typ som en tideman.

Älskar goghen, har inte använt min på huuur länge som helst, men dom är grymmt bra, när jag började rida Bacardi med den tog de inte många sekunder innan han började arbeta med ryggen på ett helt annat sätt, älskar den! Absolut värt o prova om du har en häst som kanske knäpper av eller inte är ett dugg sammarbetsvillig, goghen är ett sjukt bra hjälpmedel som verkligen fungerar utan att vara särskilt sträng eller stum! :)

//Caroline


Kommentarer
Postat av: Anonym

Chambongen går ALLDELES UTMÄRKT att rida med också! Den har väldigt bra funktion när det gäller unghästar både på marken och när det gäller hoppning, hälsar jag från en utav Sveriges mest framgångsrika ryttare och A-tränare!

2012-02-07 @ 22:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0