Utvärdering av ridpass - Misti 1/2 -2012

Hej igen allihopa!
Tänkte att jag kan skriva en liten utvärdering av dagens ridpass.

Red en stund i manegen på Misti idag, eftersom vi var ute och busade en stund i skogen igår. Hon tyckte det var riktigt roligt att få komma ut och jag kände att vi behövde det, båda två. Men åter till dagens pass.

Jobbade vidare på det som vi gick igenom i Måndags när jag red för Marie, och hon lyssnade riktigt bra! Påbörjade passet med serpentinbågar och jobbade sedan vidare med öppna/sluta samt skänkelvikning på volt. Måste få henne att aktivera sig lite mer för skänkeln än vad hon gör i dagsläget, utan att hon blir stressad av min hjälpgivning. Annars fungerade hon riktigt trevligt!

Tog även lite galoppjobb där jag fortsatte att försöka stärka hennes register genom en övning som jag har beskrivit tidigare i bloggen, alltså att samla galoppen på kortsidorna för att sedan några språng in på långsidan be henne att öka ordentligt för att sedan samla upp igen. Allt ska självklart ske med så liten hjälpgivning som möjligt. Efter en stund funkade hon riktigt bra!

Tog sedan en paus och avslutade med att göra lite galoppombyten, vilket hon har haft lite svårt för. Väl inne på banan gör hon alltid klockrena byten, men när man sitter och tränar utan hinder kan hon bli lite passiv och endast byta fram. Korrigerade detta genom och ge en ganska stark ytteskänkel i bytet lite längre bak än normalt och på så sätt skapa en liten reaktion (hon blev riktigt förbannad, haha), och då fick hon med sig bakbenen riktigt bra! Mot slutet bytte hon rent utan att jag behövde göra några "fulingar".

Avslutade sedan passet med att jogga av i låg form, något som jag har för vana att göra med alla hästar jag rider. Tycker att det är viktigt att försöka utnyttja alla tillfällen till att få dem att släppa loss och dessutom skapa ett förtroende till bettet. Längst ner i detta inlägg finns några bilder på Misti i låg form för att ni ska förstå vad jag menar. Låg form innebär att hästen ska sänka sig mer framåt och nedåt än vad dom gör i en högre form, och eftersom nackkotorna sitter ihop med ryggkotorna innebär detta att hästen stretchar ut ryggen.

Slänger upp lite bilder som snälla Michelle Nylén har fotat när jag red i måndags. Anledningen till att de är så små är att de blir så otroligt suddiga om jag lägger upp dom i större storlek..
Enjoy!

/ Therese









Misti i låg form:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0