Åsiktsinlägg, Skarpa Bett

Veckans åsiktsinlägg är här!
Tänkte tycka till lite o skriva vad jag tycker o tänker om skarpa bett..
Skarpa bett relaterar jag till Pelhambett, Pessoabett, Kimblewickbett, Kandar o säkert några till som inte riktigt vill finnas i hjärnan just nu.. ;)
Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte ett dugg om vilket bett en ryttare rider på, de är upp till var o en, och jag har 100% förståelse för om man har skarpa bett, jag vet ju inte hur pass stark personens häst är..

Sen tycker jag definitivt inte man ska sitta o rida på ex ett Pelham eller ett Pessoa varje dag, rider man sin häst på marken ska man kunna rida på vanligt bett, sen om man behöver den lilla extra kontrollen på tävlingsbanan eller när man rider i skogen för  att verkligen ha säkerheten på sin sida så har jag full förståelse för de..
Vill du rida på pessoa så gör de! Låt ingen annan bestämma vad din häst fungerar på för bett!
Ta dock gärna hjälp av din tränare eller någon kunnig du litar på, och försök o variera dig, jag menar om man försöker rida på vanligt tredelat tränsbett så mycket som möjligt när man rider typ dressyr eller markarbete så kan ju de göra att du till slut kanske kan betsla ner din häst på tävling eller hoppträning också? Och de är ju givetvis de optimala! Att kunna rida på vilket bett som helst..



Jag är ju inte dressyrryttare, så de kanske förklarar varför jag tycker som jag gör om Kandar, men där har jag inte lika stor förståelse, jag kan acceptera att man rider med de på tävling för o bringa fram de lilla extra, men kan absolut inte förstå hur de är ett tvång o ha på högre nivå, är de inte bättre o kunna rida sin häst på samma sätt med ett vanligt tränsbett? Åtminstone på sådan hög nivå! Eller? De är lite dubbelmoral o de där kan jag tycka.. Fast som sagt är ju inte dressyrryttare, och jag tycker inte de är fel o rida på Kandar, de är bara den där regelgrejjen jag inte riktigt kan förstå? Kanske om jag visste mer, men som jag skriver.. Är ju ingen dressyrryttare så har inte riktigt koll på läget. Dock är de ju riktigt häftigt att folk som kan rida med de lyckas hantera 2 tyglar o 2 bett, personligen tycker jag de är svårt o rida med graman ;)!



"Eliten då, dom rider ju nästan alltid på skarpa bett, borde inte dom kunna rida sina hästar på vanliga bett om dom är så duktiga?" - Hmm, jag tycker definitivt inte de är konstigt att dom rider på skarpa bett, främst inte dom mindre ryttarna som Malin Baryard eller Meredith Michaels Beerbaum.. Nu snöar jag in mig väldigt mycket på hoppningen men de är bara för de är de som intresserar mig mest.. Joo, tillbaka till eliten.. Jag har full förståelse för de, de är ju för tusan hinder på 160 cm o högre ibland! De krävs maximal kontroll över läget och om man inte har de så kan de gå väääldigt fel, så vilket är viktigast, att ryttaren inte rider med skarpa bett eller att de inte händer några olyckor.. Givetvis händer olyckor ändå, och de är inte de allra bästa o rida på typ ett kimblewick, men för tusan.. Oavsett nivå så går säkerheten först, även om du rider på lättklass nivå, medelsvår eller svårklass så går säkerheten för ekipaget först, oavsett om de betyder att du tävlar på skarpt bett eller gummibett! Och för övrigt, är hästen stark så vad ska man göra?

Tycker också jag är ganska opartisk i detta läge då jag personligen rider min häst på nova bett, med andra ord gummibett gjort i silikon..

Så vad säger vi om hackamore då? Många tycker de är de värsta "bettet"  du kan rida på medans vissa väljer de hellre än bett i munnen för o lindra.. Jag tycker man ska rida på bett om man kan, använd bara hackamore om de funkar bäst för hästen, trivs hästen på hackamore är de givetvis de du ska rida på, så i min mening har hackamore inte fler för eller nackdelar än något annat bett, man ska bara försöka använda de av rätt anledning! :)


Sammanfattning, rid på de bett som funkar bäst för din häst, skarpt eller inte spelar ingen roll, men försök o variera dig o inte bara sitta o rida på skarpa bett dagarna i ända, desto bättre kontroll du hittar på ditt vanliga bett på marken desto bättre kontroll hittar du till o med med skarpt bett i hoppningen eller terrängen!! :)
Men som sagt, detta är mina åsikter, och smaken är som baken..

Vad tycker ni själva?

//Caroline


Kommentarer
Postat av: Josefin

Kunde inte sagt de bättre själv, riktigt bra skrivet å reflekterat :)

2012-01-09 @ 12:30:09
URL: http://josefinledner.blogg.se/
Postat av: Elin Olsson

Riktigt bra skrivit! Äntligen någon som inte bryr sig om vad andra rider på för bett, eftersom man inte vet hur stark ryttaren är i handen eller hur stark hästen är, precis som du skrev!!

Annars lägger sig alla i om man råkar nämna nått sånt och tycker synd om ens häst! :)

2012-01-09 @ 12:57:48
Postat av: Diana

Bra skrivet! Har försökt med massa olika bett till Drumble men han funkar helt enkelt inte på det, utan det slutar med att jag ligger på marken och Drumble jagar upp resten av hästarna! :(

2012-01-09 @ 13:26:01
Postat av: Evelina - Vardag, foto & insperation

Bra skrivit! Jag förstår mig inte på vissa som är "pessoa hatare", vissa behöver ju faktiskt det om hästen har den där vanan att kanske bli lite för stark! Ni skriver alltid så bra.. :)

2012-01-09 @ 13:37:17
URL: http://evesfoto.webblogg.se/
Postat av: Anna

Håller verkligen med! :)

2012-01-09 @ 14:25:18
Postat av: Matilda :)

Håller med!

Jag är emot pessoa pga. att det ger hästen dubbla signaler, men om man nu vill rida på det bettet, så låter jag dom göra det, även om jag personligen är emot bettet.

Tyvärr finns det ju många som inte vet hur dessa skarpare bett fungerar, och då tycker JAG inte att man ska rida hästen på det. ;)

2012-01-09 @ 17:35:00
Postat av: Lisen

Bra skrivet!

Kan tycka att ett bett inte är skarpare än vad man gör det till. Jag brukar variera betten ganska ofta, har fem olika bett jag rider på. Rider aldrig med samma bett mer än två dagar i rad, just för att skona hans mun. Han trivs med det och det är det ända jag är ute efter. Ute har jag gärna skarpare bett, istället för att sitta och slita och dra i ett "snällt" bett.

2012-01-10 @ 14:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0