Bänkvärmare..

Har ett åsiktsinlägg på tungan efter ett par dagars tänkande.. Och de handlar om de underbara kritikerna som hänger på läktaren under tävlingsäsongens dagar!

När du åker på tävling, helst som nybörjare eller åtminstone ny i tävlings"branschen" så har du oftast sjukt mycket nerver, och tankar som bara snurrar runt i huvudet, sånt som ofta växer bort efter ett par år på tävlingsbanorna, väldigt sällan helt o hållet! Men oavsett, dessa nerver o tankar kommer ju fram pga att man är orolig att de ska gå dåligt o vad ska folk tycka o tänka.. Hmm..

Där kommer våra kära bänkvärmare in, eller ja.. Läktarfolk! Folk som sitter på läktaren o har åsikter om ekipaget på banan.. "Oj vad hon har höga händer" "Varför styr hon inte hästen" "Lär dig rida snorunge" osv.. Vi har alla hört de, eller hur? helst på tävling, men säkerligen även träning! Man brukar säga att folk rider bäst från läktarn, och de är tydligen sant! Eller? Nää faktiskt inte!! Seriöst, så länge ponnyn eller hästen på banan inte far illa så behöver vi inte lägga oss i! Vad vet vi om hästen? Den kanske kräver lite högre hand eller lite längre sporrar!

Min senaste tävlingsäsong inefattade Patriks. Min fina älskling som är rädd för titthinder på tävling. En häst jag lägger min kärlek på, mer än någon kan ana. Och om jag fått veta att någon sett oss vägra ut oss på en tävling och suttit o hackat på min ridning på läktaren när jag kämpat som ett djur för o få honom o änns komma runt grunden utan o bli uteslutna så hade jag blivit sååå ledsen! Om de går dåligt eller sämre på en tävling så vet man de, de behöver inga främlingar på en läktare tala om för mig eller andra. Tro mig, alla ryttare vet de.. Och allvarligt? De som sitter på läktaren hade sällan gjort de bättre. Ge sjutton i de! Jag o alla andra tävlingsryttare har tränare som hjälper oss o talar om hur vi ska göra för att saker o ting ska bli bättre.



Sen finns de undantag när du ska säga ifrån, när du ska gå till överdomaren o säga till.
När en ponny eller häst far illa.
Ofta om vi ser någon behandla sin häst dåligt på tävlingsplats eller på banan säger vi "oj vad håller hon på med" o sen är de bra typ? Varför? De är ju här om någon gång vi ska säga ifrån, säg de till ryttaren själv, eller till överdomaren, sådana saker måste tas tag i !

Men var jäkligt försiktiga med o sitta på läktaren o hacka på någon annans ridning. De kommer ofta tillbaka 10 ggr värre.

Summering, håll dina åsikter om andras ridning för dig själv, eller prata om de när du kommer hem om du tycker de är så viktigt o kommentera. Men se till o göra din röst hörd i de lägen när du gör de för hästens bästa! Och glöm inte att vi har rätt skickliga överdomare i de här landet som du kan säga till om något går snett..

Tack på förhand till alla som tar åt sig och bättrar sig i form av läktar-kritik..!

//Caroline


Kommentarer
Postat av: Elin Olsson

Jag kan själv erkänna att jag kan säga för mig själv eller dom jag sitter med: "vad gör hon?" eller "varför gör hon så?" t.ex. när en ryttare sitter och håller hårt i hästen men samtidigt trycker hårt med sin skänkel, då kan jag reagera lite! Men sen säger jag inget mer om henne/han och kollar på resten av rundan ;)

2012-01-20 @ 20:45:33
Postat av: Carro

Nästa gång går du till överdomaren om hästen blir illa behandlad ;)

2012-01-20 @ 21:49:16
URL: http://tacc.blogg.se/
Postat av: Elin Olsson

Okidoki ;)

2012-01-20 @ 22:15:43
Postat av: Elin Olsson

Jag har oxå hört folk sitta och ge mycket kritik till ryttare! Jag skulle själv inte vilja höra de och säger därför inget utan ställer mig mer frågor ;) visst de kanske inte hjälper att jag inte sitter och kritiserar ryttaren eftersom som många andra gör de, men då vet jag själv iallafall att jag inte pratat illa om någon jag inte vet ett skit om ;)

2012-01-20 @ 22:21:55
Postat av: Matilda :)

Håller med dig Carro, om hästen blir illa behandlad så kan man väl säga något som: "Vad gör han/hon nu?"

Men jag tycker INTE att man ska sitta och kritisera hur andra rider på ett "taskigt" sätt!

2012-01-20 @ 22:28:40
URL: http://matildaternrud.blogg.se/
Postat av: Hanneh

Jo det har man ju sett en del, är ju själv en på läktaren eftersom jag inte tävlar. Dock tycker jag inte man skall prata bakom ryggen på någon, tycker du att ryttaren agerat felaktigt -berätta det på ett lugnt och snällt sätt. :) Sån är jag i alla fall! :)



Annars toppenbra inlägg, hoppas du blir återställd snart efter Harryboy.. :P

/Hanne.

2012-01-20 @ 23:21:17
URL: http://coronaonslow.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0