Svar på fråga!

En person skrev anonymt detta till oss o bad om hjälp! Jag kan ju bara skriva vad jag tycker o tänker men här kommer de iallafall!

hej, skulle behöva fråga en sak!
de har tyvärr inte mycket med inlägget att göra men antingen du eller caroline kanske vet svaret.
de är så att jag har ett sto på 7 år, som jag nu har ridit i ett år. rider henne som på foder 5 gånger i veckan, de andra gångerna går hon på ridskola med småbarn och skrittar så de är jag som tränar henne.
mitt problem är då att hon är väldigt hård i mun och springer ifrån mig i galopp fattningen.
hon är tung och hård i munnen, lägger sig gärna på bettet så hon kommer undan och slipper arbeta.
hon springer gärna ifrån mig när jag ska fatta galopp. När jag ska fatta galopp gör hon ett hopp i luften, kastar med huvudet, bockar lite smått och hoppar runt i cirklar. ju mer jag tar i henne desto mer kör hon upp huvudet slänger med de och ställer sig smått på bakbenen. De är så de brukar gå till när vi inte kommer överens. Ibland säger jag bara till henne att springa framåt så får hon springa om hon tycker de är så roligt.
Jag rider med graman tygel, men den lyssnar hon inte på i galoppfattningen. Jag är dock rädd för att ta för hårt i den, har redan gått omkull men är inte säker för på att de var för att jag höll för hårt i den.
Har någon av er någon ide som an hjälpa?
skulle vara hemskt tacksamm!


Hej! Jag kan ju inte påstå att jag blir förvånad när du skriver att de är ett sto! Haha dom har ju ofta lite mycket egen vilja, jag tror jag kan relatera till ditt problem ganska mycket då en av mina förra ponnys håll på väldigt liknande, dock bocka hon sällan och var aldrig stark men bråka liksom emot och ställde sig oerhört mycket.. Först o främst tänker jag att din ponny inte tar skänkeln, de är ofta de första problemet, ofta tror man att en häst är stark o framtung, för att den inte lyssnar på bettet eller handen, men de ligger ofta i skänkeln, tro de eller ej! Har du en häst som inte lysnar för dina åtklämmande ben så blir dom ofta bråkiga och främst starka. Då tycker jag du ska träna mycket mycket övergångar, jättemycket övergångar, öka o minska tempot, ponnyn sa alltså hela tiden ha något o tänka på, o lyssnar hon inte så får du inte vara rädd o vara bestämd, helst i början, var bestämd in i halter o övergångar o desto känsligare hon blir för dina hjälper desto mjukare blir du!
var noga att rida med sätet o vara mjuk i handen när hon ska gå fram, du vill aldrig ha en bakåt tänkande häst, de är ofta då som börjar ställa sig osv... Du skriver att du försökt koncentrera dig på att hon ska ha roligt, men ni har också gått omkull? Tänk på att din säkerhet kommer först! Skulle de inte lösa sig med henne är de viktigt att du ber om hjälp ! :)

Hoppas de duger som svar annars är de bara o fortsätta skriva!
Kram
//Caroline

Lite bilder på min lilla monsterponny som höll på o vara jobbig rätt så mycket varje dag!



Sista bilden är hon oerhört söt på, tänkte att jag behövde visa att hon kunde vara de med! ;)


Kommentarer
Postat av: Evelina - Vardag, foto & insperation

Så fort jag läste hennes problem tänkte jag direkt på essi, haha.. :)

2012-01-05 @ 18:29:52
URL: http://evesfoto.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Rösten är undervärderad har jag märkt. Prata mycket. led vid hand, lär in kommandon som man kan använda även när man rider, jobba hästen mycket vid hand, i grimma och i träns för att kommunicera. Prata med den så att den lyssnar på din röst, var bestämd, tänk igenom innan vilka kommandon du ska ha till vad, så du inte rör ihop det för hästen.

2012-01-05 @ 22:03:18
Postat av: Lisbeth Ingvarsson

Rösten är undervärderad inom ridsporten har jag märkt. Använd den, och hantera hästen mycket från marken, halter och igångsättningar, vänster, höger, öka, minska, det går att få till röstkommandon för allt om man tänker igenom det innan. Led hästen, lär den kommandona, föstärk sedan när du rider när hästen vet vad den ska göra om du säger "halt" till exempel.

2012-01-05 @ 22:08:22
Postat av: Lisbeth Ingvarsson

OOOpps Jag trodde första inlägget försvann... skrev ett nytt! ;-)

2012-01-05 @ 22:09:33
Postat av: Carro

Hehe, sant som du säger! Många hästar blir ju faktiskt total lydiga på rösten, så absolut! Plus att då blir "mattes röst" en trygghet också!

2012-01-06 @ 10:02:09
Postat av: Belinda c:

Heheheh...

hon har sina dåliga dagar men de övriga är hon en go ponni!

Min älskade pessii :)

Men När jag läste hennes problem tänkte jag på Candy (shadow) eller Darling hahah xd

2012-01-07 @ 17:37:20
URL: http://ponnyfotografernaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0