Svar på frågestund, Del 1 - Therese

Vad är det första du la märke till på Misti?
Okej, helt ärligt så var det faktiskt hennes gigantiska öron. Dom är så opropertioneliga till resten av kroppen så det inte är sant! Efter det så var det faktiskt gnistan i hennes ögon, som jag värdesätter väldigt högt vid val av hästar.

Hur gammal var du när du insåg att du ville satsa på hoppningen?
Det var ungefär samtidigt som jag började rida Katja, år 2007. Då var jag alltså 13 år gammal.

Vad har du fått ridintresset ifrån?
Ridintresset är faktiskt ingenting jag har fått, utan det är någonting jag helt enkelt fötts med. Som jag har berättat tidigare i bloggen var något av de första orden jag lärde mig säga "galopp", och bara några månader gammal satt jag och plaskade med små leksakshästar i badkaret. Visst är det sjukt att man kan skapa en kärlek till ett djur så tidigt?

Hur började du rida Katja?
Sommaren 2007 kom Katja till Carros stall eftersom de gamla ägarna då inte hade möjlighet att ta hand om henne. Tanken var först att Katja skulle bli Carros hopphäst, men då gymkhanan vid det tillfället tog upp mycket plats i Carros liv fanns det helt enkelt inte möjlighet för henne att hinna med alla hästar. Jag fick då möjlighet att börja rida Katja som medryttare, och från att rida någon enstaka gång i veckan red jag henne snart 7 dagar i veckan.

Vad vill du mest med ditt liv?
Oj vilken svår fråga. Faktiskt en av de få som jag inte kan svara på riktigt ännu. Hästdrömmen krockar just nu med utbildningsdrömmen, och vilken av dom jag kommer välja står inte riktigt klart.

Vad tycker du om att göra på fritiden?
Med fritiden antar jag att ni menar den tid som jag inte spenderar i stallet eller skolan, för det är ju "tyvärr" dit det mesta av min tid går. Jag älskar att spendera tid med mina vänner och antingen ta en fika eller bege mig ut och festa, eller bara sitta hemma och ha tvspels-kväll med några härliga brudar. Dessutom är jag en riktig bokmal och läser väldigt mycket varje vecka. Just nu är jag helt insnöad på en bokserie som heter "House of Night", rekommenderas!

Vad är det pinsammaste du har gjort?
Herregud, jag gör så mycket pinsamma grejer varje dag så jag vet inte ens vart jag ska börja. Dock minns jag en gång när jag var mindre, och min mamma fortfarande var lite religiös av sig. Hon tvingade oss då att gå i något som kallades för musikalverskaden i kyrkan, och jag hatade det verkligen. En gång stod jag i rummet bredvid kyrkan medans det var gudtjänst och pratade om hur mycket jag hatade prästen och den där gud. Det visade sig då att en mikrofon låg påslagen precis bredvid mig och alla i kyrkan hörde vad jag sa. Snacka om pinsamt! Jag fick vackert gå in och skämta bort allt jag hade sagt.

Hur tänkte ni när ni köpte era hästar, och varför valde ni just dom?
När jag letade efter ny häst efter Katja visste jag att jag ville ha en häst med mycket personlighet, jävlar anamma och vinnarskalle. Jag ville ha en häst med mycket kapacitet men som inte riktigt var färdigutbildad ännu. Jag sökte en häst för tävlingsbanorna men samtidigt en bästavän i stallet.  Där har ni också definitionen på Misti, och alla anledningar som behövs för att jag skulle köpa henne.

Har ni något tips på hur man hittar en medryttarhäst?
Fråga runt bland tjejerna i stallet, har dom några vänner som behöver en medryttare? Kanske behöver dom tillochmed medryttare till sin egen häst för att tiden inte riktigt räcker till? Åk runt och sätt upp lappar i närliggande stall. Man kan även annonsera på medryttare.nu och hastnet.se, där man också kan svara på annonser som hästägare lagt ut. Lycka till!

Är Sandra (din syster) intresserad av hästar? Skulle hon hjälpa till om det behövdes?
För er som inte vet det har jag en lillasyster född 1996 som heter Sandra. Hon har ridit en del när hon var mindre, men nu går all tid till gymnastiken som hon är riktigt bra på. Jag tror säkert att hon hade hjälpt mig om hon hade haft tid, men nu håller vi på med två helt skilda sporter och elitsatsar båda två. Så därför finns intresset hos henne men tiden räcker helt enkelt inte till.

Min kära systeryster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0