United

Red första dagen på en vecka på min lilla prinsessa idag, och de var sjukt mycket energi i henne idag kan jag tala om haha! Helt galet, Vi skulle bara skritta o kanske trava några varv, mm försöka kan man ju när lilltjejen står o studsar på stället haha! Verkade inte som hon kände att trav var en lagom gångart, hon föredrog nog galopp, men näää!! Till slut fick jag min vilja igenom och Ninja gick med på o trava en stund. Från stund till stund studsa hon omkring på bakbenen som en tokig liten ponny också, men mestadels fick vi till trav.. Sen om de var en bra trav kan man ju diskutera haha, i både skritt o trav tjaffsade hon mot bettet och var stel som en gammal kamel.. Njaa okej de var nog o ta i..

Ninja är en väldigt känslig tjej, som är långt ifrån stark, just nu rider jag på en såkallat nova-bett, ett bett gjort i silikon och de är ett av de snällaste betten du kan hitta. Och tyvärr är de nog de enda bettet min lilla tös accepterar, än så länge har jag inte hittat något annat iallafall.. Provat mycket! Till o med hackamore.. Och hon är väldigt tjaffsig mot bettet, vill helst gå i sitt eget tempo, som sagt inte stark utan väldigt känslig. Men energin hon har gör att hon har svårt o acceptera att jag tar i henne för o fånga upp henne, försöker lära mig rida med så mycket säte o skänkel som möjligt men de är svårt.. Hon är riden på ett väldigt speciellt sätt gissar jag eftersom de är en av väldigt få hästar jag har svårt o anpassa mig efter.. Har annars ganska lätt o sätta mig på nya hästar, medans vissa ryttare bara kan rida några enstaka, de beror på hur kräsna o sådär vi är tror jag.. Hur som helst, jag älskar o rida henne men de är väldigt svårt, helt nytt sätt.. Nåja får hoppas de blir bättre snart, några tips? Och by the way! Jag skrev att hon var tjaffsig, missförstå inte! Hon är fin i munnen, tänderna är kollade ;)!

                           
                                                                             Bild på Nova bettet!

Har ni kanske några bra bett förslag på känsliga hästar eller några andra tips på hur tyska hästar är ridna ;P ?

//Caroline

Kommentarer
Postat av: Mysan

Tror det är rätt poppis med tjocka, tunga 2 delade bett i tyskland, Belgien och Holland om jag inte misstar mig... Bara som ett litet tips om du inte redan testat det :)

2012-01-08 @ 23:38:28
URL: http://mysanjansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Prova att linda bettet med silikontejp. Försök att få henne ta stöd på bettet och använd sitsen för att ändra tempot.

2012-01-09 @ 09:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0