Utvärdering av ridpass - Artano 4/1 - 2011

Ridpassets mål
- Få en häst som är lyhörd för skänkeln och som bjuder fram på bettet utan att bli för stark.
- Genom arbete med bommar och små hinder bilda en uppfattning om hur hästen fungerar på hinder, samt känna av hur han ligger utbildningsmässigt i hoppningen.
- Skapa en respekt för skänkeln, och förhindra att hästen "dör" vid byte till en lägre gångart.

Planering av ridpasset
I uppvärmningen ska mycket vikt läggas på att skapa en respekt och lyhördhet för skänkeln. Övningar så som bogen in samt skänkelvikningar och formning runt de olika skänklarna ska användas mycket med mål att uppnå detta. Även jobba mycket övergångar med vikt på att ha hästen framme för skänkeln direkt efter den bromsande hjälpen har gått igenom. Längre fram i passet jobba mycket på galoppfattningar, och även skritt -> galopp samt galopp -> skritt utan att bjudning framåt går förlorat.  Efter uppvärmningen är genomförd är det tänkt att jobb på bommar ska påbörjas, med tanke på att jag inte vet hästens utbildningsnivå i hoppningen påbörja enkla övningar så som enkelt galoppjobb på volt med endast en bom för att känna av hur hästen arbetar genom den yttre bogen. Mot slutet av passet småskutta lite över ett hinder, känna av hur hästen reder ut uppgiften själv men också hur den reagerar på att bli mer styrd på hinder och med större påverkan av ryttaren.

Ridpassets genomförande
Trots att det blåste storm på utsidan ägnade inte Artano så mycket energi på att stressa upp sig, utan såg faktiskt stencool ut. Något som jag inte direkt är van vid, haha! Skrittade fram i ca. 10 minuter innan jag påbörjade skrittarbetet. Enkla övergångar skritt -> halt och halt->skritt för att kontrollera att han lyssnade fram för skänkeln redan från början. Fick jag inte den rekation jag eftersträvade av min skänkel skedde direkt en övergång till trav för att få honom att tänka framåt. Efter en stund började lillkillen fatta grejen, och funkade riktigt bra!

Arbetet i trav påbörjades med att jag jobbade mycket på 8-volter och fick igenom ställningen i såväl höger som vänster varv. I början var han stel och jag fick vid upprepande tillfällen höja min innerhand och "överställa" honom för inner skänkel och på så sätt strecha ut lite stela muskler. När han väl började bli varm i kroppen släppte han riktigt trevligt och fick igång sin väldigt fina trav med mycket såväl framben- som bakbensaktivitet. Jobbade även lite med tvärning på långsidorna, till en början skänkelvikning som snart övergick i en svag sluta och även en svag öppna vid några tillfällen. Rörelser som han svarade bra på och förflyttade vikten mer på bakbenen och blev stadigare i formen utan att hänga i handen vilket jag har upplevt att han har gjort tidigare gånger jag suttit på honom. Fin häst!

Väl i galopparbetet lät jag honom till en början rulla på längst spåret och la endast in lite tempoväxlingar för att se till att han var med på noterna. Började sedan att jobba lite på volterna, ställa igenom honom och även skapa lite mer bärighet i galoppen. Till en början, speciellt i vänstervarvet vilket jag upplever att han har svårare för, kändes han typ en kilometer lång, men efter mycket slit lyckades han samla sig riktigt bra. Härifrån jobbade jag med att få honom att tänka framåt och sedan samla sig igen. Jag nöjde mig efter han samlat sig ordentligt i båda varven, och gav honom en skrittpaus. Uppskattad ridtid var nu ungefär 35 minuter.

Efter ca. 5 minuter skritt började jag att arbeta på volten igen, nu på den volt där jag hade lagt ut en bom mitt på den öppna delen på volten. Efter några varv i trav påbörjade vi även galopparbetet, något som han visade sig ha väldigt svårt för. Då han har en tendens att kasta ut bogen när man ber honom att gå in på en volt var detta där mitt fokus låg, och han visste då inte riktigt hur han skulle bete sig när han kom fram till bommen. Jag ändrade då om mitt fokus, skapade en mer energisk galopp och la istället fokus på att hjälpa honom komma rätt på bommen utan att bogen flög åt helvete. Efter några varv lyssnade han riktigt bra även på detta! Men mycket mer jobb behövs för att stärka upp honom ordentligt och få honom att funka. Även mer rutin på bommar så han blir säkrare på sin uppgift.

Jag började nu även jobba honom på små hinder, max 50 cm höga. Med hjälp av en galoppbom fick vi ett flertal gånger till riktigt käcka språng, men mycket mer arbete måste läggas vid att hålla honom samlad hela vägen fram till hinder och inte bli lång. Trots några ryttarmissar är han otroligt förlåtande och tar sig åtminstånde över hindrerna, även om det inte alltid är med den bästa tekniken världen skådat! Haha. Fina Ärtan. Efter ett kanonsprång på en "oxer" nöjde jag mig och skrittade och travade av.

Var detta något ni tyckte var intressant att läsa?
Vill ni att jag ska fortsätta att utvärdera vissa pass jag gör med mina hästar?

/ Therese

Kommentarer
Postat av: Lisbeth Ingvarsson

Ja, jag tycker det är intressant, jag rider ju inte, men har stora ansvaret för Kalles tömkörning vilket ju nästan är samma sak fast inte - har inget säte eller skänklar att använda. Men att han ska gå rätt och bära sej är ju det primära målet! Lite nyfiken på hur långt vi kan komma med bara tömkörning, har nån vision om att genomföra ett lättare dressyrprogram... ;-)

2012-01-06 @ 12:11:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0