Utvärdering av ridpass - Misti 30/1-2012

Hej allihopa!
Förlåt för riktigt dålig uppdatering men har haft såå mycket och göra. Bland annat har jag varit på ett väldigt intressant specialidrottsmöte som jag lovar att berätta mer om imorgon!

Efter mötet som handlade om kost&träning åkte jag direkt ut till Misti, och eftersom dagens manegetid redan var slut valde jag att rida med på en lektion. Och hon gick så himla bra! Hon har varit riktigt trevlig att rida ett par dagar nu, men idag stämde verkligen allt. Gud vilken härlig känsla.

Passet började med att vi jobbade mycket på serpentinbågar vilket verkar väldigt mjukgörande på hästarna. På den raka delen på serpentinbågarna (när man korsar medellinjen) jobbade vi även med att flytta hästarna undan såväl höger som vänster skänkel. En övning som Misti snart fattade och gjorde riktigt bra i båda varven. Dock måste vi jobba mer på skänkelvikningarna då hon har svårt att släppa ner mig i sadeln och gärna spjärnar emot i såväl kropp som mun, men när hon väl lyssnar så gör hon övningarna riktigt jäkla bra.

Väl framme i galopparbetet jobbade vi med att böja och ställa hästarna på såväl fyrkant som voltspår. En nyttig övning då vi fokuserade mycket på att hålla hästen rak och endast böja från bålen och framåt. Snart övergick vi även i att förändra steglängden i galoppen, och här kom ett riktigt halelujah moment. Det kändes som att Misti läste mina tankar, och hon gjorde alla övningarna extremt bra.

Är så himla nöjd med min pärla!
Dagar som denna är hon verkligen värd hur många miljoner som helst.
Påminn mig om att gå tillbaka och läsa detta inlägg så fort jag säger något annat.

Håller just nu på att ladda upp med tidsinställda inlägg inför morgondagen, missa inte det!

/ Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0