.


Ja, då hade jag faktiskt tänkt och försöka skriva något seriöst för en gång skull. Och idag blir det ett ämne jag funderat på länge, när vi köper vår nya utrustning eller våra nya kläder, är det märket vi tittar efter eller är det något som faller oss själva i smaken?

Vad jag har reagerat starkt på det senaste, och som faktiskt är min inspiration till detta inlägg, betalar människor ungefär tre gånger priset av ett vanligt schabrak för att få en logga på 5*5 cm på schabrakets högersida. Som exempel kan vi börja med att jämföra dessa två schabrak:
equiline, 498 :-

Om ni nu bortser från färgen, och att båda schabraken är otroligt fula, haha, ser ni då någon annan skillnad mellan dom? Det finns en, det pyttelilla märket som pryder det vänstra schabrakets kant; det är nämligen från Equiline. Och prisskillnaden går inte ens att jämföra, Equilines schabrak har en prislapp på 495 :- (här), medans det vita schabraket från hööks blir ditt för mer överkomliga 179:- (här). Vad jag då får för åsikt om den här märkesepedimin är inte så svår att lista ut, emellanåt betalar folk alltså ungefär det tredubbla priset för att kunna "visa upp" en logga på i detta fallet 2*2 cm. Håller ni inte med mig om att detta är fullkomlig idioti?

Men ta mig inte fel nu, det finns också många fall där märkesgrejerna håller högre standard och dessutom har en snyggare design. Till tävling använder jag mig själv i princip bara av produkter just från kändare märken, eftersom jag litar på kvalitéen och gillar designen. Men hemma till vardags, där jag skulle gissa att schabraken ovan skulle användas, vem bryr sig om du rider runt i ett schabrak från börjes eller om du har lindor som inte är från pikeur?

Om vi nu ska dra en pararell till något skulle jag göra det till alla bastoppar klädkedjan Gina Tricot säljer. För vem av oss äger inte ett enfärgat linne från Gina, som med sin billiga prislapp på 99:- gärna slinker med till kassan. Och inte skulle väl någon vettig människa betala det tredubbla priset för att få ett linne med tommy hilfigers logga på, när det ändå inte är en top som du visar upp för någon? Nej, någon gräns på idiotin måste det väl få vara.

Anledningen till att det från början uppkom olika märkesskillnader tror jag beror på att det hela tiden har funnits olika kvalitée på produkterna. Ett märke med bra kvalitée och hållbara produkter fick många goda ord, och genom mun mot mun metoden fick de ett gott rykte, och alla investerade i produkter just från detta märket för att det håller. Men när man idag betalar dyra pengar för att köpa exempelvis en sadel från ett känt märke, rider i sadeln i några veckor, för att sedan upptäcka att sömmarna spricker? Så ska det ju bara inte få lov att vara. Ska märkesgiganterna kunna hålla sina skyhöga priser får dom iallafall satsa på hållbar kvalitée.

För att avsluta ett ganska kritiskt inlägg mot ridsportens giganter positivt lägger jag nu upp några jämförelser på liknande produkter, där jag faktiskt tycker att märkesprodukten är snyggare.

Schabrak från Lamicell Collage, 549:- (här) Schabrak från Hööks, 279:-

Stövlar Tretorn Advance, ca. 3000:- (här) Stövlar från CRW, 1699:- (här)

Täcke från Kingsland, 1980 :- (finns på MyOne) Täcke från Horsepower, 799 :- (här)

/ Therese

Kommentarer
Postat av: Lisbeth IngvarssonLL

Det mesta - enligt mej!!! - har med funktion att göra. Om vi kan köpa två billigare träns till Kalle för att pussla ihop dom till ETT bra fungerande till samma pris som ett halvt märkesträns, så tycker jag inte att det är konstigt att välja det billigare, jag slipper betala för en "status" jag inte vill ha. Jag får TRE jackor för samma pris som en märkesjacka. Det är inte rimligt. Fyra par jeans för samma summa som ett märkespar. Komma och snacka om att man får mer omväxling...

2012-03-03 @ 00:00:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0