Från katastrof till oslagbart

Misti var helt skogstokig idag när jag skulle rida henne, från att jag satt upp var det verkligen full rulle. Hon var väldigt på tårna och rädd för allt ifrån sandkorn till hundar, detta resulterade i att hon slängde sig och stressade upp sig. Hon busade runt som satan och la en rad galoppsprång både här och där, och det var mer tur än skicklighet att jag satt kvar kan jag lova!

Började att trava ganska direkt för att få spänningarna att släppa, det gick sådär. Hon sprang runt och blåste fara för allt och ingenting och var verkligen helt ofokuserad på mig. Efter en stund lugnade aktiviteten på gården ner sig litegranna och jag valde att lägga henne i galopp för att öva lite byten. Ofokuserad Misti = ofokuserade byten. Hon bytte väldigt rent och fint fram men har ibland svårt att få med sig bakbenen. Detta har nog mest med lathet och göra, för inne på banan byter hon alltid rent. Ska lägga mycket fokus på att få henne att alltid få med sig sina små söta bakben.

Efter galoppen släppte hon efter litegranna, tillräckligt för att jag skulle våga lägga upp stigbyglarna och rida utan en stund. Jobbade med att minska och öka volterna i traven, och helt enkelt få henne att slappna av. Efter en stund var det som att något bara sa "klick" i huvudet på henne, och helt plötsligt var hon helt fantastisk. Jag tränade på övergångar trav -> galopp och galopp->trav, och hon var hur stadig som helst i formen och riktigt trevlig och rida! Avslutade med att rida på en 8-volt och få henne att släppa efter ordentligt även vid rakställning, höja/sänka formen och riktigt få henne att slappna av. Nöjde mig när hon kändes riktigt trevlig, ska spinna vidare på samma spår imorgon.

/ Therese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0