Full fart hela dagen!

Hej allihopa!
Landade precis här hemma på datastolen efter en helt sinnessjukt lång dag. Men gud vad mycket jag har hunnit med!

Bland annat kom ju som sagt tandläkaren till stallet, och Mistis mun var kort sagt... speciell. Hon hade bland annat en vargtand (alltså en form av missbildad tand som ofta placerar sig i bettläget) som störde henne i höger sida så den fick vi ta bort. Hon sliter dessutom väldigt ojämnt på sina tänder och har därför något som kallas för vågbett eller trappbett, kort sagt att hästens tänder är väldigt olika stora. Detta hindrar henne från att tugga ordentligt och Korpe trodde att det kanske kunde vara en av anledningarna till att hon alltid har varit lite tunn - om hon inte kan tugga ordentligt kan hon inte heller tillgodose sig näringen i fodret. Men nu är detta påbörjan till tillrättat iallafall, även om det kommer ta lång tid innan det är bra!

Sedan åkte jag och Carro till Tre Hästar i Kungälv där jag inhandlade mig ett Hackamore som är ett "bettlöst bett", alltså i stället för att verka i munnen rids hästen med hjälp av tryck på nosryggen. Eftersom Misti nu har ett sår där vargtanden har suttit kommer jag att rida på detta lite över en vecka för att försäkra mig om att det läker ordentligt. Efter detta åkte vi till MyOne där jag bland annat köpte världen snyggaste täcke, och också fick en del saker som ni nog kan vara intresserade av... ;)

Jag lovar att skriva mer om båda delarna senare, nu ska jag kila ner och äta!

/ Therese
Bild på ett vågbett, ser ni hur olika höga tandytorna är? Detta är dock inte Misti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0