Mitt nästa inköp,

Kommer utan tvekan att bli en Eric Le Tixerant gjord. Dessa gjordar är specialdesignade för hästar med sadeltvång (som min lilla prinsessa lider av), och jag har googlat runt lite och läst om flertalet med samma problem som helt "magiskt" har blivit symptomfria med hjälp av denna gjord. 

Priset är rätt saftigt, 2350 kr - men funkar den är den värd alla pengar i världen. Sadeltvånget innebär en risk för mig när jag sitter upp varenda dag och jag har tyvärr redan blivit skadad allvarligt en gång på grund av det. Och en gång är en gång för mycket!

Hur funkar då denna gjord? Med hjälp av en stor gummiliknande platta fördelas trycket över bröstbenet och ger hästen möjlighet att vidga sitt bröstben och röra sig fritt. Eftersom den dessutom är mycket elastisk lindras känslan av att hästen känner sig instängd, vilket ofta är triggern till att sadeltvånget löser ut. Gjorden förhindrar också att sadeln flyttas framåt eller bakåt, och ökar dessutom hästens möjlighet för syreupptagning.

Förutom priset finns det självklart en annan nackdel med gjorden, och det är att den är så fantastiskt ful. Men som sagt: Funkar den är den värd alla pengar i världen. Jag kommer att beställa en med mörkbrunt läder och svart resår så fort jag sparat ihop tillräckligt med pengar.

/ Therese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0