Nytt foder

Hej allihopa!
Idag har varit en minst sagt hektisk dag, men också väldigt intressant och lärorik. Påbörjade dagen med lektioner i skolan som vanligt och min sista lektion kan vara något som intresserar er. Vi hade nämligen foderlära för häst i ett ämne som jag har valt till, och det var minst sagt intressant. En expert kom och berättade för oss hur hästens matsmältningsapparat fungerar och även hur man utfodrar en häst på bästa sätt.

Precis som hos människan behöver hästen en balanserad mängd av allt, och alla behov av kolhydrater, fetter och proteiner måste tillgodoses. Men redan där försvinner hästens likhet med människan. Vill ni att jag ska berätta mer om detta och hur man utfodrar en häst på bästa sätt?

Denna föreläsare gav mig iallafall ett exempel på foder som skulle kunna funka på Misti eftersom jag har problem att få i henne tillräckligt mycket mat utan att hon antingen exploderar mentalt eller slutar äta för att hon tröttnar. Jag har därför provat ett foder som heter Iform, Misti får just nu Cool Müsli som innehåller massa byggstenar utan att göra hästen piggare. Innehåller även havreolja och linfrökaka som han sa var optimalt för hästar som har svårt att gå upp i vikt.

Lovar att utvärdera detta foder så småningom, just nu går Misti på invänjningsperiod i ca 1,5 vecka! Hon fick några nävar i sin kvällsmat idag och åt med god aptit, så jag hoppas att hon kommer att gilla detta foder.

/ Therese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0