Utvärdering av ridpass - Misti 29/2

Dagens mål
Skapa en lösgjord och sammarbetsvillig häst som hoppar igenom sig i kroppen och som är lyhörd för hjälper såväl emot som efter hinder. Fokusera mer på lydnad än på höjden på hindrerna.

Uppvärmning
Under uppvärmningen jobbade vi mycket med upphöjda bommar i travarbetet, till och börja med bommar som var upphöjda från liggande sockerbitar men mot slutet även bommar upphöjda från stående sockerbitar (ett halvt kryss typ). Fokus låg på att hela tiden hålla samma rytm och takt, och på så sätt förhindra att hästen tycker att det blir jobbigt och börjar hoppa sig igenom serien. Misti lyssnade riktigt bra och hade ett bra tramp igenom övningen. Stundtals kändes det som att vi stod på stället och trampade, haha! Dock behöver jag jobba mycket på att hela tiden behålla mitt tramp i stigbygeln och på så sätt ha lättare för att hålla balansen. 
Vidare i galopparbetet jobbade vi med stuts på böjt spår, vilket var betydligt svårare än det låter kan jag lova! Speciellt i högervarv där jag har en tendens att falla lite utåt och som dessutom är Mistis svagare sida, men efter några gånger fick vi till det riktigt bra. Hon rundade sig bra i ryggen och hoppade verkligen igenom kroppen.

Fokus

Under "fokusdelen" av passet jobbade vi mycket på böjda linjer, relaterade avstånd och dolda hinder, alltså när hästen får kort betänketid på ett hinder. Misti var supertrevlig och hoppade som en hel miljon! Dock slarvade hon lite med benen emellanåt, men vid repition av övningen rättade hon sig riktigt bra. Även här måste jag jobba på att skapa mer tramp i stigbygeln och på så sätt få lättare för att hålla balansen.




Kommentarer
Postat av: Lisbeth IngvarssonLL

Kul att du skriver sånt här, det är sånt vi andra lär oss på! Kram!

2012-03-03 @ 00:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0