Svar på tal

Hej !
Jätte fin blogg!!
Men kan ni/ du hjälpa mig med en sak? Ge mig tips eller så.
Jag har ridit på ridskola i 4 år och jag har nu i höstas börjat rida i en Ungdoms 3a med stora hästar. Men då kom problemet, jag blev rädd för att hoppa.. I början var det inga problem men sen med tiden blev jag räddare och räddare.. Jag har trillat av många gånger nu när jag har hoppat alla trillar av jag vet men nu känns det inte bekvämt längre. Och att jag oftast aldrig reser mig upp ''i tid'' utan bara dunsar ner i sadeln. Alla i min grupp är jätte duktiga på det här och jag knner mig helt ur usel!! Detta var inget problem när jag red ponnys. Men jag vill inte gå tillbaka och rida dem för jag har en jätte bra ridlärare och jag ÄLSKAr verkligen att rida stora hästar!Men jag vågar ändå inte prata med min ridlärare om det här. Kan inte du/ ni ge mig tips som kan hjälpa mig komma över min rädsla?
skulle vara jätte snällt isånna fall :)

Hej, för de första skulle jag bara vilja säga att du absolut inte har något och skämmas över, alla är rädda ibland och de är verkligen ingenting och skämmas över, för alla är rädda för olika saker, jag är exempelvis rädd för spindlar, astöntigt egentligen? För inga spindlar i sverige är farliga men de hjälper inte så mycket! Hehe ;)

Sen till ditt "problem", hopprädsla är otroligt vanligt på ridskolor, och säkerligen är de någon mer i din grupp som blir lite pirrig när dom ska hoppa, så känn dig inte ensam! Du skriver att du dunsar i sadeln, oftast känns de värre än vad de är, men be någon i hästutdelning ge dig en riktigt snäll häst, och mitt största tips håll i manen, många tror att nej de gör bara nybörjare, men så är de inte! Jag själv håller i manen jätteofta! Hellre de än att jag tappar balansen? Eller hur?! :)

Tycker också du ska titta på ponnyakuten, som du hittar på svtplay! En tjej med där som har hopprädsla och sista avsnittet berättar hon hur hon fick hjälp att bli av med sin rädsla och under de andra 15 avsnitten får man se hur hon får hjälp och jobba med den! Tycker absolut du ska kika på de! Och försök och komma ihåg att de finns folk som hoppar hinder på 160 cm på tävling, hästarna klarar mer än vad vi tror! Håll i manen ställ dig upp ett par galoppsprång innan hindret och försök bara hitta rytmen och följ med! Och så tycker jag absolut du ska berätta de för din ridlärare så du kanske kan få en riktigt snäll häst när de är dags att hoppa! :)

Mvh Caroline

                        


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0